In deze post vertel ik je mijn ritueel na het trainen en waarom ik het doe.

Na het trainen drink ik vaak een shake, dit omdat het makkelijk verteerbaar is voor het lichaam en ik niet echt trek heb in vast voedsel. Daarom neem ik een shake bestaande uit:

  1. 2 scoops Whey delicious
  2. 2 scoops waxy maize
  3. 1 scoop creatine
  4. Aanvullen met water

Op dit moment hoef ik voor mijn sport Crossfit geen gewicht aan te komen, maar mijn doelstelling is sterker worden en beter in de crossfit trainingen, dat ik droger wordt is mooi meegenomen. Creatine doe ik om kracht op te bouwen.

Naast deze post-workout shake eet ik in het uur na mijn training, een maaltijd bestaande uit kip groente en avocado. Na je training zit je namelijk in je anabolic window en is het belangrijk om veel voedingsstoffen tot je te nemen, daarom de shake die minimaal 400 calorieën bevat en de maaltijd van 400 calorieën.

Heb je spiergroei als doelstelling?

Dan nemen de meeste jongens die ik ken een weight gainer. Door de vele suikers die dat product bevat denk ik niet dat dat de meest ideale oplossing is. Wil je spiergroei creëren, dan is het beste om een combinatie van eiwitten en vetten te nemen, dit moet dus de basis zijn van je shake. Daarnaast zal je snel je glycogeen voorraad die je hebt gebruikt tijdens het trainen weer moeten aanvullen. Dus koolhydraten tot je te nemen die je snel kan opnemen, voorbeelden hiervan zijn waxy maize, rice powder en ultra fine oats.

Een shake die ik graag gebruik wanneer ik moet aankomen of sterker wil worden en gewicht geen rol speelt is de volgende:

  1. 2 scoops whey
  2. 75 gram rice powder
  3. 75 gram ultra fine oats
  4. 1 eetlepel pindakaas
  5. 1 banaan
  6. 200 ml volle melk
  7. Rest aanvullen met water

Deze shake bevat zo’n 1200 calorieën, ongeveer hetzelfde als een weightgainer, maar met een stuk minder suiker.  Kom je van deze shake te veel aan? Niet getreurd het kan ook met iets minder calorieën. De basis komt van whey met volle melk. De combinatie van vetten en eiwitten zorgt voor een betere anabole prikkel dan de combinatie van eiwitten en koolhydraten, dit is in studies keer op keer bewezen. Dus een shake met

  1. 2 scoops whey
  2. 200 ml volle melk
  3. 1 banaan
  4. 1 eetlepel pindakaas

Kan voor jou de oplossing zijn. Ieder lichaam is anders en de spiegel is je beste meting, kom je spieren aan een weinig vet ben je op de juiste weg.

Heb je last van lactose intolerantie?

Verwijder de melk uit de shake, neem een proteïne op plantaardig basis en doe pindakaas in je shake als vet bron of kokos olie.

Heb je last van gluten intolerantie en kan je niet goed tegen rijst of havermout? Of doe je aan paleo?

Dat kan gemengd fruit de oplossing bieden om snel aan je koolhydraten te komen.

Is het nodig om een shake te nemen na het trainen?

Door de huidige maatschappij zou je het bijna denken. Echter een proteïne shake is slecht een aanvulling op je dagelijkse voeding en kan niet tippen aan volwaardige voeding. Het is dus niet nodig om na het trainen een shake te nemen, je kan ook een grote maaltijd nemen. Met bijvoorbeeld kip, rijst, groente en avocado. Ik neem mijn shake gewoon om dat ik het lekker vind en mij er goed bij voel, dat is ook wat jij zou moeten doen. Je er goed bij voelen, voel je je beter bij een maaltijd, dan doe je dat, het is niet beter of slechter. Je moet doen wat voor jou werkt. Dat is ook hetgeen waar ik met mijn klanten naar op zoek ga.