Crossfit is niet alleen een trainingsprogramma, maar het is een leefstijl.

Crossfit wordt gedefinieerd in de 100 woorden van fitness:

Eet vlees en groenten, noten en zaden, wat fruit, wat zetmeel en geen suiker. Houd de inname op een niveau dat lichaamsbeweging ondersteunt, maar geen lichaamsvet aanzet. Oefen en train de grote lifts: Deadlift, clean, squat, press, clean & jerk en snatch. Beheers de basisprincipes van gymnastiek: pull-ups, dips, touwklimmen, push-ups, sit-ups, handstand push-ups, pirouettes, flips, splits en holds. Fiets, ren, zwem, roei, enz., hard en snel. Doe dit vijf of zes dagen per week. Meng deze elementen in zoveel combinaties en patronen als creativiteit toelaat. Routine is de vijand. Houd trainingen kort en intensief. Leer regelmatig en speel nieuwe sporten.

Crossfit is een programma waarin je alles traint. Zowel je kracht, als conditie, uithoudingsvermogen, snelheid, power, wendbaarheid, nauwkeurigheid, balans, flexibiliteit en technische vaardigheid. Dit zijn over het algemeen de 10 aspecten van fitness. Je wordt van crossfit dus allround fit en dat allemaal in een korte maar intensieve workout of the day. Deze training veranderd iedere dag, waardoor je dus geen trainingsroutine ontwikkeld, maar iedere dag een andere fysieke uitdaging krijgt. Door de vele variatie die een crossfit trainingsweek je geef, zal deze je nooit vervelen. Je doet iedere keer wat anders waardoor je lichaam zich zal blijven aanpassen. Hierdoor word jij fitter, gezonder en krijg je meer energie.

Bij Crossfit train je in een groep met andere mensen. Deze zullen jou helpen stimuleren en motiveren om het beste uit jezelf te halen. Daarnaast kan je in de Crossfit community nieuwe vrienden en trainingsbuddy’s op doen. Hierdoor is er altijd wel iemand om mee samen te trainen.

Een training wordt geleid door een coach. Deze zal de doelstelling van de workout of the day uitleggen. Er wordt gestart met een warming-up. Deze is bedoeld om de juiste spieren op te warmen, maar ook om je meer flexibiliteit te geven, zodat jij beter kan bewegen in de workout. Daarna worden de core spieren getraind om je een beter houding te laten aannemen bij de bewegingen. Vervolgens een gedeelte skill of kracht deel waarin je lichaamskracht, houding  coordinatie of explosiviteit getest worden. Hierna volg de workout, je krijgt verschillende oefeningen met als doel deze zo snel mogelijk af te leggen. Je wordt zowel mentaal als fysiek getest. We eindigen de workout met wat stretches of foamrollen om de spieren goed te verzorgen.

Bij Crossfit wordt je getraind door een coach. Hij of zij is je steun en  zal je helpen om zo effectief mogelijk de training te voltooien. Ze letten op je of je de bewegingen goed en veilig doet. Stimuleren je om snel te werken of juist iets zwaarder te werken wanneer je dat aankan. Daarnaast kan je hun aanspreken met je problemen met voeding, je specifieke sportdoel en alle andere dingen waar je mee zit of wat je wil weten. Ze zijn er om jou te helpen de gezondste versie van jezelf te laten worden en je iedere dag een beetje beter te maken.

De coaches en community zorgen ervoor dat jij blijft komen. Wanneer je een week niet in de box bent geweest zal je erop aangesproken worden, de coaches houden je aanwezigheid bij en bieden je een echte stok achter de deur. Aangezien jij deel uitmaakt van de community, zullen de mensen in de box jou stimuleren om je doel te behalen.

Om je voortgang bij te houden, loggen Crossfitters alles in een systeem. Dit houd je gemotiveerd. Want wanneer je resultaten ziet, komt de motivatie vanzelf!

Vele mensen kennen crossfit alleen van de Netflix documentaires “the fittest on earth”. Dit gaat echter over de sport Crossfit. Weinig mensen zijn bekend met de trainingsvorm van Crossfit. Crossfit is echt voor iedereen. Uit recente studies blijkt dat het hormonaal het beste is om kort te trainen met een hoge intensiteit. Deze trainingen hebben de meeste invloed op je gezondheid. Het crossfit trainingsprogramma heeft als doel om jou “de gezondste versie van jezelf” te laten worden.

Een Crossfit WOD stimuleert de botdichtheid, een goed cholesterol level, een goede bloeddruk, een betere hartconditie, help bij diabetes, zorgt ervoor dat je mobiel blijft op een latere leeftijd, maakt je minder blessuregevoelig en helpt bij vele lichamelijke klachten. Ook geven crossfit WOD een directe verbetering in je huidige sport, omdat ze de aspecten van sport direct aanspreken. In sport wordt namelijk gevaagd om te rennen en dan gelijk een kracht uit te oefenen (het schieten met voetbal, of slaan met tennis) en deze acties explosief, zo snel en nauwkeurig mogelijk te doen. Ook heeft crossfit een directe verbinding met duursport, omdat je goed leert omgaan met verzuring kan je hardlopen, mountainbiken of fietsen langer volhouden.

Ook voor ouderen die met graag mobiel willen blijven is crossfit een uitkomst. Crossfit gaat namelijk uit van dagelijkse bewegingen. Wij willen dat mensen tot op een late leeftijd mobiel en in conditie blijven. Dit doen ze door de spieren die ze dagelijks nodig hebben te gebruiken. En het liefst in een positie dat ze niet zitten, omdat spieren met elkaar samen moeten werken om een beweging tot stand te brengen.

Er is zelfs Crossfit kids. Zodat ook kinderen op een jonge leeftijd goed leren bewegen en gezonde keuzes leren maken. Het maakt niet uit hoe fit, jong, oud of getraind je bent. Crossfit is een sport voor iedereen die fit en gezond wil zijn en blijven.

Naast het trainen is ook wat je eet erg belangrijk en hier is aandacht voor in de Crossfit box, door middel van voedingslezingen, challenges en gesprekken met je coach kan je ook dit aanpakken. Als je kijk naar de eerst zin in fitness in 100 woorden zegt dat genoeg. Maar meer hierover in mijn blog over voeding.

Er zijn geweldige verhalen van mensen wiens leven door Crossfit is veranderd. Zoek op YouTube eens het verhaal op van “killing the fat man”. Crossfit is er niet alleen voor mensen die zo fit mogelijk willen worden, het is er juist voor mensen die van aanpakken houden, de knop om willen zetten en zo gezond, blij en energiek mogelijk in het leven willen staan!

Wil jij weten wat er voor jou mogelijk vul het contact formulier in en plan een intake!

Lees hier het verhaal van goodwin beers