Het mooie weer komt eraan en iedereen wil graag weer wat kilo’s/ vet kwijt om met een fit strandlichaam op vakantie te kunnen. Wat de meeste mensen proberen is om minder te eten en drastisch minder eten. Ze denken dat het dan wel goed moet komen, maar is dit wel zo? Of is dat weinige eten juist hetgeen dat hen in de weg staat bij het bereiken van hun gewenste resultaat.
In dit blog geef ik jou 3 tips die je gelijk kunt inzetten om een gezond en fit lichaam te bereiken.

Onder eten is net zo slecht als te veel eten.

Het lichaam heeft standaard een aantal calorieën nodig om de essentiële processen in stand te houden. Het lichaam geeft het bloedtransport, het laten kloppen van het hart, het verteren van voedsel en de ademhaling en een aantal andere processen voorrang boven vetverbranding en spieropbouw. Vetverbranding en spieropbouw kosten energie en waanneer jij deze energie via voeding, slaap en water niet tot je neemt verlopen deze processen niet optimaal. Het lichaam vertraagt de vetverbranding en spiergroei zal niet optimaal verlopen.

Je hebt dus een bepaald aantal kilocalorieën nodig om de processen te optimaliseren en ook in een bepaalde verhouding. Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende app die jou helpen bij het bijhouden van je calorieën en je verbrande calorieën. Goede apps hiervoor zijn myfitnesspal, fatsecret en lifesum. Door middel van een smartwatch of fitbit kun je zelf je slaap en activiteit bijhouden en zo een goed beeld krijgen van jou gezondheid.

Maar niet iedere calorie is hetzelfde

Wanneer jij je calorieën gaat bijhouden zijn niet alle calorieën hetzelfde, dus zelfs wanneer jij binnen je caloriebehoefte blijft kan je niet afvallen. De heeft te maken met de kwaliteit van voeding. Een bakje havermout en een donut hebben ongeveer hetzelfde aan calorieën. Wanneer jij toch kiest voor de donut of het kaas croissantje krijgen je een kleiner calorie dichtheid binnen. Een bakje havermout bezit namelijk meer vezels en mineralen die je lichaam gebruikt bij de processen. Behandel je lichaam dus als een Ferrari, die zou je ook tanken met je juist brandstof, zo werkt het ook bij je lichaam.  Eet daarom zoveel mogelijk echte voeding, geen pakjes en zakjes.

De optimale verdeling

Wanneer jij de gehele dag alleen maar koolhydraatrijke of alleen eiwitrijke maaltijden eet gedurende de dag zal dit je ook niet helpen. Ieder voedingsmiddel heeft zijn functie in ons lichaam. Koolhydraten zorgen voor energie en helpen jou dus bij je training om optimaal te presteren. Dit kan je dus zeker gebruiken bij een WOD. Eiwitten vormen de bouwstoffen voor jou spieren, hoe meer spieren je opbouwt hoe hoger je standaardverbranding en hoe gemakkelijker het wordt om voor jou je ideale gewicht te bereiken. Vetten zijn er om de lichaamsprocessen te stimuleren, ze smeren je gewichten en kunnen ook als reserve energiebron gebruikt worden. De verhouding die je ongeveer wilt eten is 30% eiwitten 30% vetten en 40% koolhydraten. Daarnaast spelen slaap en water drinken ook nog een belangrijke rol. Slaap zorgt voor energie en een hoog testosteron level, slaap daarom minimaal 7 uur per dag. Water is je transportmiddel en drink je minder dan 3 liter water per dag, kunnen niet alle afvalstoffen afgevoerd worden, ook je spieren en hersenen zullen niet optimaal functioneren.  Wanneer dit alles in balans is zal je hormoonbalans verbeteren, ga je je energieker voelen en zal je lichaam een vetverbrandingsmachine worden.