fbpx

Je bent niet wat je eet, je bent wat je opneemt. Deel 1 de darm

Alle ziektes beginnen in je darm. Toch is de darm vaak een ondergeschoven kindje. Je darm wordt ook wel je tweede brein genoemd. Wanneer je stres op je darm heb, heb je ook vaak een stressvol leven. Dit omdat de darm in directe connectie staat met de hersenen.

Toch eten we veel voeding dat helemaal niet goed is voor de darm. Denk aan iedere dag braad, rijst pasta, mais en andere producten die onze darm niet goed verwerkt. Maar niet alleen die voeding ook de vele pesticide die op onze groente en fruit worden gespoten en de antibiotica die aan ons slachtvee wordt gevoerd, heeft een zeer slecht uitwerking op de darm.

De darm is steeds meer damagecontrol aan het doen en kan steeds moeilijker de vitamines en mineralen uit voeding opnemen. Je kunt op dat moment heel veel gezonde dingen nemen, maar wanneer de darm niet meer de voedingsstoffen uit het voedsel kan halen, raak je ondervoed. Dit heeft grote gevolgen. Je kan ziek worden, je darm kan gaan lekker of je kunt allergie├źn gaan opbouwen. Wanneer je de opneembaarheid van de darm niet verbeterd zal je steeds meer problemen krijgen.

Gelukkig kunnen we de darm een handje helpen. Door zelf goede bacterieen aan de darm toe te voegen en door gevarieerd te eten, kan je de balans in je darmen herstellen. Ik eet zelf biologische nederlandse groente, omdat dat het minst bespoten is en ik op die manier de toxische stoffen in mijn lichaam wil beperken.

Waar worden je darmen blij van:

  • Voor je darmwand. Drink 2 keer in een jaar Aloe Vera sap.
  • Slik 2x per jaar een probiotica supplement
  • Stimuleer de opneembaarheid van je darm 1 keer per jaar met glutamine
  • Eet prebiotica in de vorm van Kombucha, bonen of gefermenteerde groente. Dit zijn bijvoorbeeld: zuurkool, kimchi en kefir water
  • Beperk de inname van glutenrijke producten in de vorm van granen, rijst en brood
  • Beperk de inname van zuivel
  • Drink iedere ochtend een glas appelazijn.

Wanneer de gezondheid van je darmen verbeterd, zal jij je beter, fitter en energieker voelen!

Tot les 2