fbpx

Dag 5 De connectie tussen hersenen en de darm

Vandaag probeer ik je in simpele bewoordingen uit te leggen waarom het optimaal functioneren van het maag- en darmstelsel zo belangrijk is.

Maag- en darmstelsel
In de meeste gevallen, vooral in de Westerse landen, is er sprake van een slecht functionerend maag- en darmstelsel als gevolg van een slecht eetpatroon. Teveel vet, zout, suikers, koolzuurhoudende frisdranken, alcohol, nicotine. Dit zorgt voor een tekort aan maagzuur aanmaak en daardoor krijg je een verstoorde opname. Dit zorgt voor voedingstekorten waardoor de klachten en/of het slecht(er) functioneren van het maag- en darmstelsel in stand wordt gehouden. Als het ware een vicieuze cirkel. En zoals gezegd klinkt ‘beter gaan eten’ dan heel goed en veelbelovend, maar zolang die goede voeding niet wordt opgenomen verbetert er niets.

Second Brain
Ons maag en darmstelsel wordt ook wel het ‘Second Brain’ genoemd. De slokdarm, de maag, de dunne darm en de dikke darm vormen samen een zeer gecompliceerd stelsel dat net als de hersenen continu informatie stuurt naar de diverse systemen in het lichaam. Net als de hersenen dat doen. Vandaar de benaming Second Brain. Het zenuwstelsel in de darmen wordt ook wel het “Enteric Nervous System” (ENS) genoemd. Het ENS speelt een zeer belangrijke rol in ons algehele welzijn.

Ons maag- en darmsysteem is van cruciaal belang voor ons algehele fysieke- en mentale welzijn. Het merendeel van de Nederlanders heeft een slecht functionerend maag- en darmstelsel. Het dus heel verklaarbaar en logisch waarom meer dan 1,5 miljoen Nederlanders aan de antidepressiva zit en/of een burn-out heeft. Door het exact opvolgen van dit programma zullen zowel je maag als je darmen veel beter gaan functioneren. Je zult dan ook niet alleen maar positieve veranderingen gaan zien op uiterlijk gebied, maar misschien wel voornamelijk gevoelsmatig; dus mentaal en emotioneel.

Door de connectie tussen hersenen en darmen is het zo dat stress op de darm, stress geeft op de hersenen. Als je hierover nadenkt dan kan je refereren dat migraine wel een te maken zou kunnen hebben met de status van je darmen. Daarom zou gezond eten zomaar een de oplossing kunnen zijn. Zorg daarom goed voor je darmen. Dit kan je doen door extra darmculturen te supplementeren in de vorm van probiotica. Een andere tips is het eten van bonen waar veel prebiotica inzit.

Het supplementeren van probiotica wordt aanbevolen na een antibiotica kuur. Aangezien deze kuur ook alle goede bacteriën dood. Als jij een antibiotica kuur hebt gehad zonder vervolgens probiotica te slikken, kan dit jou ontzettend helpen. Als je op dit moment je voeding goed op orde hebt en je, maar desondanks ervaart dat je darmen nog niet snel genoeg herstellen, dan kan het supplementeren van gunstige bacteriën in de vorm van probiotica het herstel van de darmflora versnellen.