fbpx

Dag 2: Neem de tijd en geniet van je eten.

Zoals al eerder verteld is PHP niet zomaar een dieet, het is een leefstijl. Wanneer je dit al een tijdje doet kan je wellicht al een aantal veranderingen voelen zoals:

  • Heb je al meer energie?
  • Slaap je beter?
  • Is je stoelgang verbeterd?
  • Heb je minder drang naar zoetigheid?
  • Kun je je beter concentreren?

Nog niet, dan komt dat wel met de tijd, mits je blijft doen wat je moet doen. Om onze voortgang bij te houden gaan we vandaag starten met meten. Je gaat de omtrek van je buik meten. Dit ga je vanaf nu iedere week doen. Zo heb je een houvast van je vooruitgang. Vanaf nu doen we dit iedere week.

Kauwen en vertering

Alle doctoren zijn het erover eens dat voeding pas echt goed verteerd wanneer het zo vloeibaar mogelijk is en dus goed gekauwd. Neem dus vanaf nu de tijd voor je maaltijd en doe er minimaal 30 kauwbewegingen over een hap. Zo zal je de smaak van je voeding beter proeven en wordt het eten veel beter verteerd en opgenomen.

Je wilt dus geen stukjes meer in je mond hebben bij het doorslikken. Zo kost het verteringproces het lichaam minder energie en krijg je energie van je voeding. Zo doe je het ook met je drinken, drink je drinken alsof het goede wijn is.

Zorg daarnaast voor maaltijden zonder afleidingen. Ze de televisie en radio uit en leg je telefoon weg. Je lichaam kan maar 1 ding tegelijk en als je op je telefoon zit, kan je lichaam de voeding niet verteren. Neem de tijd voor je eten, dek de tafel en leg de focus alleen op het eten. Neem daarnaast de tijd voor je maaltijd. Dus niet meer ff snel eten, maar lekker rustig zitten en een echte maaltijd nuttigen. Ook wanneer je onderweg bent. Je doet 1 ding tegelijk.

Zo ga je merken dat je niet meer inkakt na de maaltijd, maar juist energie krijgt van je voeding.

Krachttraining is belangrijk om je jonger te voelen

Integreer krachttraining in je dagelijks leven. Het zorgt ervoor dat je meer spiermassa opbouwt, je conditie wordt beter, je wordt sterker en je verbeterd je stofwissel. Daarnaast daalt je vetpercentage en dit zijn allemaal markers die jou jonger en vitaler laten voelen.

Veel dames doen vooral cardio training en heren doen een teveel aan krachttraining. Dit is te zien in de bloeddruk. Dames zitten vaak te laag en heren vaak te hoog. Maar alles moet in balans zijn. Er moet dus een juiste verhouding zijn tussen kracht en cardiotraining. Meet daarom je bloeddruk om te kijken waar je zit. Zit je rond de 115/75 dan is krachttraining voor jou het juiste, zit je rond de 135/95 dan zal je meer cardiotraining moeten doen om je lichaam weer de juiste balans te laten ervaren.

Een lichaam in de juiste balans geeft jou, de optimale vetverbranding en helpt je om jezelf energie en fit te voelen.