fbpx

2: Plan je trainingen en je ontspanning

Om dit traject tot een succes te maken is er planning nodig. Planning van training, voeding, ontspanning en werk. De enige weg naar balans en rust in je leven is om het in te plannen.

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Voldoende beweging zorgt voor een krachtig en gezond lichaam en is goed voor je gewrichten. Het is belangrijk dat je voldoende traint. Dit betekend het liefste 3 a 4 dagen beweging per week. Waarvan minimaal 2 trainingen krachttraining. Te weinig krachttraining heeft geen effect en te veel krachttraining ook niet, dit werkt averechts. Zoals je gisteren gelezen hebt in het onderwerp stress. Naast training is ook het inplannen van rust en herstel heel belangrijk voor je resultaat.

Rust en herstel is voor iedereen anders, maar opties zijn lezen, mediteren, muziek luisteren, wandelen, naar het bos of strand. We nemen er in de huidige maatschappij weinig tijd voor maar het is erg belangrijk om deze dingen in te plannen wil je balans en orde in je leven.

Wanneer jij je lichaam laat herstellen van een training komt het sterker terug. Dat is het doel van training. Veel mensen, helemaal crossfitters, gaan te snel weer een prikkel geven. Wanneer je een prikkel geeft op het moment dat het lichaam nog niet hersteld is van de vorige training, dan zal je lichaam in plaats van sterker, zwakker worden. Dit proces duurt voort totdat je last krijgt van blessures die steeds terug keren en chronisch worden. Maar ook lusteloosheid, een verlaagd libido, gewichtspijn, geen honger en slapeloosheid zijn een gevolg van te veel trainen. Voor veel trainingen is een hersteltijd van 48 uur nodig, maar dit hangt af van de mate van getraindheid van het lichaam. Je kunt dit meten aan de hand van bloeddruk, wanneer je 1 van bovenstaande dingen ervaart en een te hoge bloeddruk hebt is het verstandig om krachttraining te laten zitten en wat meer conditie werk te doen.

Je opdracht

Je gaat deze aankomende periode je trainingen inplannen. Doe het liefst 3 a 4 keer krachttraining in de week. Je mag ook 2 trainingen en 2 of meer wandelingen inplannen. Verder plan je momenten van rust en herstel in. Deze afspraken zijn belangrijk en MOET je nakomen wil je dit programma tot een succes maken. Hou je aan je planning en zie het niet aan iets wat je zou kunnen doen, totdat er iets anders op je pad komt.

Wanneer we kijken naar de optimale balans in het leven van iemand die gelukkig is komen er 4 elementen naar voren:

Lichaam
Persoonlijkheid
Relaties
Werk

Deze elementen wil jij in je leven in balans hebben om het ultieme geluk te ervaren.

Lichaam:
Zorg voor voldoende beweging, eet gezond, slaap voldoende. Zodat je goed in je vel zit en dit ook naar buiten uitstraalt.

Persoonlijkheid:
Ben gefocust op je eigen ontwikkeling. Leef in het nu. Leef in rust en heb overzicht.

Relaties:
Zorg voor echt diepgaande relaties en maak tijd om deze te onderhouden. Hou regelmatig contact met de mensen om je heen om je leven in balans te houden

Werk:
Werk om te leven en leef niet om te werken. Probeer jezelf te ontwikkelen en je volledige potentieel te benutten.

Opdracht 2:

Ga voor jezelf eens na hoe de verdeling in jou leven nu is en wat er anders moet om meer balans en geluk te ervaren. Plan in het vervolg je week met het oog op deze gebieden.