fbpx

1: Wat is stress en wat doet het met je?

Stress is goed, het zorgt ervoor dat je adapteert en sterker uit een situatie komt. Maar te veel stress, leidt tot chronische stress en dit is niet goed voor je. Vaak is het zo dat stress in de weg staan tussen jou en resultaat en als je de factor stress niet controleert zal je nooit resultaat gaan behalen.

Veel mensen denken dat ze geen stress ervaren. Maar het kan zomaar zijn dat je de stress geadapteerd hebt in je leven en het daardoor niet meer als stress ervaart. Je lichaam staat op dat moment echter nog wel onder stress. Je zult deze stress moeten managen, wanneer je echt stappen wilt zetten.

Hypotheek, werk, relaties, kinderen, slecht slapen, te veel trainingen, slecht eten en te weinig eten kunnen allemaal redenen zijn voor een lichaam onder stress. Gelukkig is stress management niet zo moeilijk als we allemaal denken. We moeten alleen de tijd nemen en ademhalen. We kunnen stress meten door middel van hartslag en bloeddruk. Dit leert je wanneer je rust moet nemen en wanneer je weer kunt gaan trainen en welke training voor jou het beste is.

Autonome zenuwstelsel

Stress komt voort uit het autonome zenuwstelsel. Dit zenuwstelsel is altijd aanwezig en bestaat uit 2 componenten. Het vecht/ vluchten en het rust en herstel systeem. Het vlechten/vluchten systeem is van oudsher een acuut systeem wat aanspringt zodra er gevaar dreigt of er een acute taak verricht moet worden, zoals het najagen van eten. Dit systeem is ervoor om maar even aan te staan en overleven staat centraal. Dus alle andere taken, zoals het verteren van voeding, het verbranden van vet staan stil wanneer dit systeem aan staat. Overleven heeft altijd prioriteit voor het lichaam.

Aan de andere kant hebben we het rust en herstel systeem. Dit systeem is ons levenspad. In dit systeem brengen we ons lichaam tot rust en werken alle systemen zoals ze moeten. Dit is de ideale status voor vetverbranding, spiergroei en herstel van weefsels.

Beide systemen voeden zich anders. Bij overleven is het van belang dat er snel energie voor handen is, daarom zitten mensen die last hebben van chronische stress vooral in de koolhydraat verbranding. Het heeft continu energie nodig die snel om te zetten is. Vandaar dat dit lichaam blijft vragen om snelle suikers. Ook wanneer het lichaam al veel suikers heeft opgeslagen als vet, prefereert het alsnog snelle suikers in plaats van de opgeslagen suikers in vet. Om mensen die chronisch gestrest zijn tot rust te laten komen is het goed om deze mensen een dieet laag in koolhydraten te geven, zodat het systeem niet continu geprikkeld wordt. De vraag naar koolhydraten zal in het begin hevig zijn, maar zal na een aantal weken afnemen, omdat het lichaam erachter komt om de opgeslagen energie, de vetmassa, te gebruiken als energie bron. Wanneer deze bron uitgeput raakt en mensen een lager vetpercentage bereiken is het van belang om meer koolhydraten te gaan eten om het lichaam toch te voorzien van de benodigde energie. Dus hoe fitter je wordt hoe meer koolhydraten je nodig hebt voor je dagelijkse activiteiten.

Mensen die in het rust en herstel systeem zitten halen hun energie uit zuurstof en vetverbranding. Dit is het systeem waar het lichaam zich gedurende de dag het meeste in zou moeten bevinden. Hier kan je herstellen van je training, je voelt je rustig en alle lichamelijk processen verlopen volgens plan. Om je in dit systeem te krijgen is niet alleen de juiste voeding , training en stress management van belang, maar ook minimaal 7 uur slapen per dag.

Training is stress wat te toebrengt aan het lichaam, wanneer je traint bevind het lichaam zich in het vechten/vluchten systeem. Het denk dat je aan het worstellen bent met een tijger. Wanneer deze activiteit voor bij is wil het zo snel mogelijk weer naar het rust en herstel systeem om te herstellen van de training. Wanneer jij dus al een stressvolle dag gehad hebt en je al in het vechten/vluchten systeem begeeft, is het dus niet slim om een zware training, als interval of krachttraining, te gaan doen. Je komt namelijk niet meer in het herstel systeem maar dient het lichaam alleen maar meer stress toe, totdat het een keer breekt. Op dat moment kan het beter zijn om een cardio training te gaan doen, deze training gaat vooral op zuurstof en brengt je automatisch weer naar je herstel systeem. Waardoor je lichaam weer tot rust komt.

Hoe kan jij weten in welk systeem je zit?

Dit kan je meten door middel van bloeddruk, rust hartslag en HRV. Je bloeddruk en rusthartslag meet je door middel van een bloeddrukmeter, je HRV kan je meten middels een app Elite HRV en een hartslagband. Of door een apparaat als Whoop of Ouraring.

De gouden standaarden zijn
Bloeddruk 115/65
Hartslag 60
HRV 60-80

Wanneer je bloeddruk erg hoog is, is het tijd voor rust. Dit kan je doen door middel van een wandeling, sauna, of door een herstel training te pakken op een hartslag van 50-60% van je max hartslag.

Meer tekenen van stress

  • Wakker worden om te plassen
  • Leaky gut
  • Veel WC papier gebruiken
  • Slechte stoelgang
  • Onverteerd voedsel in je ontlasting
  • Gehumeurd
  • Snel geĆ«motioneerd
  • Weinig energie
  • Verslechterde sportprestaties
  • Overgewicht
  • Angst
  • Slechte tegen fel licht kunnen

Om stress te managen is het belangrijk dat jij je trainingen en voeding plant. Dit bespreken we in het volgende onderdeel.