Bovenstaande vraag speelt bij veel mensen door hun hoofd. Misschien ook wel bij jou, maar gelukkig ben je niet de enige. Ik krijg deze vraag wel vaker te horen, Ook ik heb mijzelf vroeger deze vraag vaak gesteld. Dus ik ben op onderzoek uit gegaan en heb vele theorieën bestudeerd, boeken gelezen en opleidingen gevolgd. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat dit voor iedereen verschild. De ene persoon gaat goed op een Paleo dieet, de andere zweert bij de Zone diet en weer een ander heeft baat bij intermitted fasting. Het punt is dat iedereen anders is en dus een ander soort eetwijze nodig heeft.

Wanneer je sport heeft het ook weer te maken met wat jouw doel is, wil je spier opbouwen zul je meer moeten eten dan wanneer je vet wilt verliezen. Maar wanneer je alle onderzoeken en diëten naast elkaar ligt is iedereen er wel over uit dat veel plantaardig voedsel een positieve invloed heeft op een gezond lichaam. En om dit simpel te maken heb ik het hieronder voor je uit een gezet.

Samengevat zijn er 4 regels waar jij je aan moet houden:

  1. Eet echte voeding zoals beschreven in de 100 woorden van fitness
  2. Eet uitgebalanceerde maaltijden waarin alle voedingsbronnen vertegenwoordigd zijn
  3. Eet ieder 3 tot 5 uur een maaltijd
  4. Eet porties te grote van je hand.

Eet echte voeding

De eerste woorden van CrossFit 100 woorden van fitness vatten een gezond voedingspatroon goed samen.

Eet vlees en groente, noten en zaden, wat fruit, een klein beetje koolhydraten en geen suiker. Behoud de voedsel inname dat het je sportprestatie support maar dat je geen lichaamsvet aankomt.

In deze beschrijving zit alles. Je eet geen bewerkte voeding uit pakjes en zakjes. Geen voeding die langer dan 2 weken houdbaar is. Geen bewerkt vlees of andere bewerkte producten.

En wat dan met zuivel. Zuivel is een van de producten waarvan iedereen denk dat het gezond is, maar het hoort bij lange na niet tot de gezondste producten die je kunt nemen. Er zijn vele mensen lactose intolerant en dat heeft een reden. In de natuur zijn er ook geen volwassen dieren die zuivel eten. Doordat het geen invloed heeft op je gezondheid, er zijn steeds meer onderzoeken die laten zien dat zuivel niet gezond is, hoor het niet bij de beste keuzes.

Rijst, havermout en volkorenproducten zijn producten die wel gezond zijn, wanneer je ertegen kunt, maar je moet ze alleen eten wanneer ze jou doel ondersteunen. Dat wil zeggen deze eet je wanneer je spier aan het opbouwen bent, wil je graag gewicht verliezen eet je deze producten met mate.

Nu we uitgelegd hebben wat gezonde voeding is wil je dit natuurlijk in de praktijk brengen.

Eet uitgebalanceerde maaltijden waarin alle voedingsbronnen vertegenwoordigd zijn

Dit heeft de reden dat alle voedingsmiddelen met elkaar ervoor zorgen dat de voeding langzaam opgenomen wordt. Waardoor jij langer door kunt zonder tussendoor trek te krijgen. Dit zorgt ervoor dat je minder trek hebt in tussendoortjes.

Eet ieder 3 tot 5 uur een maaltijd

Wanneer we ons lichaam vergelijken met een open haard is het belangrijk dat het vuur blijft branden. Om het vuur te laten branden moet je er af en toe hout opgooien anders gaat het uit. Zo werkt het ook met ons metabolisme, ofwel de stofwisseling, deze blijft het hoogste wanneer je om de 3 tot 5 uur iets eet. Daarnaast stimuleer regelmatig de juiste hoeveelheden eten de vetverbranding. Vet omzet naar energie kost het lichaam brandstof, dus deze moet wel aanwezig zijn.

Eet porties te grote van je hand

Je hand is je leidraad. Wanneer je een vuist maakt is dat de grote van je eiwitbron. Je duim is het aantal vet dat je per maaltijd binnen mag krijgen. Dan eet je een vuist koolhydraten en 2 handen groente. Wanneer je dit indeelt op je bord is het als volgt. Een kwart van je bord eiwitten dan 1 kwart koolhydraten, een half bord groente. Je vetten krijg je binnen door de olie of boter waarin je vlees gebakken is of door middel van eigeel. Eet je een keer geen vlees, dan kan je kiezen voor noten of zaden of een avocado.

Wat is wat?

In het laatste stuk van dit blog zal ik je nog even uitleggen welke voedingsbron onder welke noemer valt

Eiwit: vlees, vis, eieren (eet je geen vlees, zoals ik, kan je het uit plantaardig shakes halen, vleesvervangers of bonen)

Koolhydraten: Zoete aardappel, aardappels, fruit, havermout, zilvervliesrijst en volkoren producten

Vetten: Noten (ongebrand en ongezout), zaden, avocado, kokos, plantaardige oliën.

Mijn tip aan jou is doe vooral niet te moeilijk. En koop vooral veel groenten dan zul je zien dat je al veel gewicht kunt verliezen in korte tijd.

Hoe je dit kunt volhouden? Dat is mindset en daar vertel ik je over in een volgend blog.