Wanneer je traint, stimuleer je het groeihormoon. Deze geeft een anabole prikkel aan het lichaam. Je krijg dus simpel weg spiergroei, tenminste dat is de bedoeling. Om deze prikkel te optimaliseren en het beste resultaat te behalen, moet je rekening houden met bepaalde dingen, doe je dit niet zal je resultaat niet optimaal zijn.

Iedereen is anders en iedereen reageert anders op training, echter er zijn een paar regels die gelden wanneer je een echt fit en krachtig lichaam wilt creƫren.
Voor je training eet je koolhydraten, dit kan zijn havermout, rijst of aardappelen. Koolhydraten zorgen voor energie tijdens je training en helpen je om optimaal te presteren. Wanneer je in de ochtend traint, zijn havermout pannenkoeken een ideaal ontbijt. Later op de dag volstaan rijst en aardappel ook als prima bron.

Tijdens het trainen breek je eiwitten af, om ervoor te zorgen dat er voldoende eiwit in het lichaam blijft en ik optimaal kan blijven presteren, neem ik een intra work-out, een drankje om mijn sportprestatie blijvend hoog te houden. Ik kies voor waxy maize in combinatie met whey proteine. Drinkt erg licht en helpt me gefocust te blijven en zwaar te blijven tillen.

In het uur na mijn training neem ik mijn laatste koolhydraat maaltijden en dit is tevens mijn grootste maaltijd van de dag. Dit is omdat je na je training in je anabolic window zit, het is daarin belangrijk dat je 2 keer je leucine drempel aan eiwitten eet en dat je de energie die je tijdens het trainen hebt verbruikt weer aanvult, zo heb je minder last van spierpijn en kan je lichaam optimaal herstellen. De rest van de dag heb je geen koolhydraten nodig, vet is ook een energiebron en je wilt je lichaam leren vet te verbranden. De rest van de dag eet je dus zoveel mogelijk vet en eiwitten.

Een dagschema ziet er bij de ochtend training als volgt uit:
Koolhydraten, eiwitten vetten
Intra work-out
Koolhydraten eiwitten, vetten
Eiwitten en vetten
Eiwitten en vetten
Eiwitten en vetten.

Een middag training is het volgt
Eiwitten vetten
Eiwitten vetten
Koolhydraten, eiwitten vetten
Intra work-out
Koolhydraten eiwitten, vetten
Eiwitten en vetten

Een avond training:
Eiwitten en vetten
Eiwitten en vetten
Eiwitten en vetten.
Koolhydraten, eiwitten vetten
Intra work-out
Koolhydraten eiwitten, vetten

Op de dagen dat je niet traint eet je zo in mogelijk koolhydraten, let op koolhydraten zijn heel erg lekker, maar je moet ze verdienen om ze te mogen eten.

Wil je meer weten over wat je dan wel en niet moet eten? Lees het PHP blog.