Waarom is het zo belangrijk om je hormoon in balans te houden. Het antwoord is simpel, hormonen bepalen hoe jij je voelt en hoe je er uit ziet. Maar hoe doe je dit?Het antwoord op de vraag is simpel, je past je eten aan en zorgt ervoor dat je regelmatig traint en dan je voldoende slaapt. Zo simpel is het, het is echter niet makkelijk Slapen is van grotere invloed op je trainingsresultaat en fitheid gedurende de dag, dan je denk. In slapen komt het lichaam tot rust en het helpt je bij je herstel. Ook zorgt het voor een scherpe geest. Trainen is van invloed op je groeihormoon, dit is ook je verjongingshormoon, het zorgt ervoor dat je er jonger uitziet en het stimuleert je spiergroei.

Maar waar voor mensen de meeste winst te behalen is, is door je voeding aan te passen. De meeste mensen die denken dat ze gezond eten doen het niet door alle stimulus vanuit de maatschappij. Vele producten gebruiken als marketing, nu met minder suikers, geen suiker toegevoegd, rijk aan vezels, rijk aan omega 3 en daar vallen mensen als bosjes voor. In dat soort onzin moet je niet trappen, de supermarkten zijn commerciële ketens, die niets geven om jou gezondheid, het gaat hen om winst maken. Zie je wel een op een broccoli, boordevol vezels en vitamine staan? Nee en toch zit het erin. De eerste tip is dus, trap niet in al die onzinnige leuzen.

Wat ook een probleem is, dat granen tegenwoordig als gezond worden ervaren, echter dat zijn deze niet echt. De meeste Nederlanders eten veel brood, maar ook muesli, crackers, volkoren pasta en die worden als gezond ervaren, maar er zijn veel betere keuzes die je kan maken. Daarnaast is het probleem dat deze product over geconsumeerd worden.

Maar wat moet ik dan eten? Dat is de vraag die ik van vele mensen krijg. In mijn jaren lange ervaringen met voeding en de vele eetwijzen die ik heb uitgeprobeerd, heb ik in mijn laatste cursus de gemakkelijkste manier gevonden. Ik ben namelijk niet goed in mijn eten afwegen, vind ik te veel gedoe, dus een dieet als bodybuilders valt af. Maar ik kan mij wel goed aan regels houden en op gevoel eten. Daarom bevalt PHP mijn erg goed en wat mijn nog beter bevalt is dat het werkt, als je het maar op de goede manier doe. Ik zelf doe het volgens de manier van Power Athlete, een Amerikaanse organisatie, die zijn eetwijze heeft gebaseerd op het Paleo dieet van Robb wolf. Hij houdt ook rekening met sporters.

De regels zijn simpel:
Wat je altijd mag eten:
Eiwitten: Vlees, gevogelte, vis, schelpdieren en eieren.
Koolhydraten: aardappels, groenten en kolen.
Vetten: Olijven (olie), kokos (producten), cacao, avocado, visolie
Kruiden en specerijen.

Probeer zoveel mogelijk maaltijden uit deze eetlijst te halen en eet alle kleuren van de regenboog.

Eet maar geniet met maten:
Noten en fruit.
Maximaal 1 handje noten en 2 stuks fruit per dag.
Te veel noten zorgt voor een disbalans in het ratio omega 3: omega 6, wat zorgt voor inflammatie (ontstekingen).Fruit bevat veel suikers, je moet je koolhydraten verdienen door middel van sport.

Vermijden:
Granen, kunstmatige granen, peulvruchten, soja en tofu
Plantaardige oliën en notenolies.
Plantaardige olie bevatten te veel omega 6 wat zorgt voor inflammatie. Granen zorgen voor stress op je twaalf vingerige darm, ook wel je second brain genoemd.

50/50
Melkproducten, havermout en rijst.

Sommige mensen kunnen wel tegen deze producten en anderen niet. Afhankelijk of je er wel of niet tegen kunt, kan je ze eten of niet.

Php is ervoor om je in optimale gezondheid te laten leven. Wanneer je gaat eten volgens deze regels zal je minder stress op je darmen ervaren, je zult je fitter en scherper voelen en je valt af en bouwt spieren op.

Eet afhankelijk van of je sport of niet maximaal 2 koolhydraat maaltijden per dag en laat de rest van je voeding bestaan uit eiwitten en vetten. Eet volgens je gevoel, dus als je vol zit stop je met eten. Vlees bouwt vlees, dus eet alles wat rent, vliegt of zwemt om spiergroei te stimuleren.

Waten hoe een trainingsdag eruit ziet, dat vertel ik in mijn volgende blog.