5 dingen die veel mensen fout doen.

De energiebalans is altijd leidend als het gaat om afvallen. En deze is zo simpel als dit, Verbrand je meer energie dan dat je eet, dan val je af. Eet je meer dan dat je verbrand dan kom je aan. Dus als de weegschaal niet lager wordt komt dat omdat je meer eet dan je denkt, of omdat je minder energie verbruikt dan je denkt.

  1. Meer eten dan je denkt:
    Veel mensen weten niet hoeveel ze eten, ze denken dat ze heel weinig eten, maar wanneer ze daadwerkelijk opschrijven wat ze eten en het aantal calorieën dat er in het eten zit optellen, komen dan tot de conclusie dat ze meer eten dan dat ze dachten. Houd daarom eens een dagboek bij waarin je opschrijf wat je op een dag eet en vergeet niet de kleine dingen mee te rekenen.
  1. De kleine dingen niet mee rekenen
    Hier hebben veel mensen last van wanneer ze gaan afvallen, ze rekenen alleen de momenten op de dag dat ze eten. Ze vergeten bijvoorbeeld de boter mee te rekenen waarmee ze het vlees bakken. De koffiemelk in de koffie, dat ene keelsnoepje. Maar ook dit zijn allemaal calorieën die je inname omhoog helpen en je een te hoge energiebalans kunnen geven.
  1. Mensen rekenen het drinken niet mee
    Ook in drinken, buiten water zitten calorieën, deze moet je ook meerekenen. Vele vergeten dat een glas sinaasappel sap of een groene smoothie al snel 200 calorieën bevat.
  1. Mensen berekenen hun dag totaal met een app
    Je hebt vele apps waarin je je dagelijkse maaltijden kunt bijhouden. Het probleem met deze apps is dat je hem zelf moet bijhouden en dat je zelf producten kunt toevoegen. Mensen hebben de neiging om er beter uit te zien, dus het is erg verleidelijk om als je een product aanklikt degene te nemen met de minste calorieën. Binnen deze apps wordt alleerlei producten toegevoegd door mensen en staan ook veel producten te laag gewaardeerd, dus kijk op het pak en houd dat aan.
  1. Mensen overschatten wat ze doen op een dag.
    Wanneer mensen naar de sportschool gaan denken ze dat ze al snel zo’n 1200 calorieën verbranden. Dit vullen ze ook in. Maar vergeet het, je moet alleen de minuten tellen die je daadwerkelijk beweegt. Als jij dus een zwaar aan het squatten bent in een vorm van 3 keer 5 herhalingen, waarin je 3 minuten rust houdt, heb je ongeveer 30 seconde bewogen(als je je squat langzaam uitvoert) en 3 minuten niks gedaan, die mag je dus niet tellen als sporten. Je activiteitsniveau is wanneer je daadwerkelijk aan het bewegen bent, dus een sportschoolbezoek is misschien 20 a 25 minuten beweging per sessie.Daarnaast is er een fabel over spaarstand van het lichaam, dat het lichaam je vet vasthoud wanneer je te laag in calorieën gaat zitten, maar dit is een fabel. Als dat waar zou zijn zouden mensen met de eetstoornis anorexia nervosa, niet kunnen afvallen en daadwerkelijk overleiden. Je houdt dus nooit vetreserves vast, laat die gedachte varen. Je eet meer dan je denkt, of beweegt minder dan je denkt.

Gezond afvallen
Er is natuurlijk een gezonde basis nodig om verantwoordt af te vallen, alles kost het lichaam energie, ademhalen, je hart laten kloppen en dus ook vet verbranden. Je kunt dan ook werkelijk te weinig gaan eten, wat mensen doen bij crash diëten. Je eet dan onder je rustbehoefte, de energie die je nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren zonder dat je beweegt. Buiten dat dit moeilijk vol te houden is, kan je dit opmerken door slecht slapen, het veroorzaakt vreet buien, je verliest spiermassa, je wordt humeurig en heb last van weinig energie gedurende de dag.

Naast dat dit soort diëten moeilijk vol te houden zijn, is een nadeel dat de kans op een jojo-effect groot is. Doordat je dit eetpatroon niet blijvend kan doen, is de kans dat je terugvalt op oude patronen groot. Je gaat dan weer eten als voor het dieet en wordt meestal nog zwaarder als voor het dieet. De oplossing is om je eetpatroon zo te veranderen dat je een patroon vindt dat bij je past, je richting een gezond gewicht brengt en dat je blijvend kan volhouden.