• Ik wil snel afvallen, dus moet ik meer trainen.
  • Ik wil meer spieren, dus moet ik meer trainen
  • Ik wil een betere conditie dus moet vaker hardlopen.

Veel van deze uitspraken worden als waarheid beschouwd, maar is dat nu wel waar?

Het gemiddelde wat ik vroeger in de sportschool zat was 2 uur per dag. Ik deed cardio, als ik wat meer wilde afvallen deed ik meer cardio, vervolgens deed ik anderhalf uur de apparaten en eindigde ik weer met cardio. Een veel voorkomende routine onder een gemiddelde sportschool bezoeker.

Wat ik ook veel mensen zie doen die willen afvallen is 5 keer per week hardlopen en dan steeds grotere afstanden, of 5 keer per week op de cardio apparaten en steeds langer.

Maar is meer nu wel beter??

Nee, meer is meer en beter is beter. Dat klink heel vaag maar laat mij het je uitleggen.

Ga bij jezelf na wat is beter: 60 minuten trainen op 90% van je kunnen of 90 minuten op 60% van je kunnen?

Het eerste is beter, want verandering in het lichaam komt wanneer je het uitdaagt. Dus een hogere intensiteit(zwaarder trainen) gaat altijd voor volume (langer trainen). Het lichaam past zich aan aan intensiteit. Dus hoe zwaarder jij traint hoe meer het lichaam zich aanpast en hoe meer resultaat je hebt. Het heeft dus geen zin een dingen vaker en meer te doen, maar om dingen beter en zwaarder te doen. Dus je hoeft niet meer sets te doen, maar je moet hetzelfde aantal sets doen met een zwaarder gewicht en in de juist techniek. Je hoeft dus niet langer te lopen maar je moet sneller lopen.

Wanneer je je lichaam uitgedaagd heb. Heeft het tijd nodig om te herstellen, bij een goede krachtsessie heeft het lichaam 72 uur! nodig om te herstellen van de sessie en zich aan te passen aan de stress.  Waarna jij een nieuwe prikkel aan de spier kan toedienen. Als jij een nieuwe prikkel te vroeg geeft aan je spier omdat je denkt dat je meer moet trainen, kost dit je resultaat. Daarom is het belangrijk om de juist prikkel toe te dienen op het juiste moment. Dit is de reden dat trainen onder begeleiding van een goede trainer er voor kan zorgen dat jij meer resultaat haalt in minder tijd. Een spier heeft namelijk supercompensatie nodig van de stress die jij hebt toegediend, neem je deze niet zal de spier niet volledig herstellen en sterker worden. Als de spier niet optimaal hersteld en kan jij nooit de gewenste prestatie leveren met een spier die maar voor 80% fit is. Wanneer je dit meerdere malen doet zul je blessures krijgen, vermoeid raken en dit weerhoudt je van het behalen van jou gewenste resultaat.

Veel volume (overmatig trainen) staat in direct verbinding met overtraind zijn. Wat slecht slapen, een slecht humeur, blessures kan veroorzaken. Deze zaken zorgen ervoor dat je minder groeihormoon aanmaakt. Groeihormoon is je verjongingshormoon en zorgt er niet alleen voor dat je er jong uit blijft zien. Het is ook betrokken bij weefsel groei en vetverlies. Dus zeker iets om rekening mee te houden, wanneer je gaat voor het optimale trainingsresultaat en gezondheid. Er is bewezen dat de beste trainingen een duur hebben van 20 tot 40 minuten. Het is in dat tijdsbestek mogelijk om een hoge intensiteit vast te houden.

Vaker, meer en langer trainen is niet de oplossing, Kort intensief en beter trainen is. Dit is de reden dat ik mensen aanraad om WODs te doen, of te trainen in een groep. Dit zal je uitdagen om het beste in jezelf naar boven te halen. De trainer zal weten welke gewicht jij moet doen om optimaal resultaat te halen en de groep zal je uitdagen om over je grens te gaan en het maximale uit jezelf te halen. Daarnaast zal de trainer in de programmering rekening houden met de hersteld tijd van zijn atleten, zodat zij optimale herstellen van de trainingsprikkel en supercompensatie zijn werk kan doen. Dit is de reden waarom Crossfit trainingen zo effectief zijn en mensen binnen enkele maanden meer resultaat laat behalen dan een traditioneel trainingsschema. Dit komt door de variatie in een training, de hoge intensiteit en doordat er verschillende aspecten van fitness samen komen in 1 training. Mensen die aan Crossfit doen worden functioneel sterker, ze verliezen gewicht zonder dat ze er erg in hebben en de conditie krijgt een boost.

Waarom trainen sommige atleten dan meerdere keren op een dag?

Wanneer jij ervaren wordt in de dingen die je doet en je techniek perfect is, pas dan kan de volgende stimulus zijn dat je een extra sessie plant. Maar dit is alleen atleten die aan deze prikkel toe zijn. Het mag niet ten kosten gaan van slaap of humeur. De extra sessie moet uitgevoerd worden met 90% intensiteit, dus moet hetzelfde worden uitgevoerd als de eerste sessie.

Maar voor de meeste mensen die gewoon trainen voor om hun gezondheid te verbeteren en een boost te geven is 1 sessie van minimaal 3 keer per week voldoende. Onthoud “Less is More”