In deze blog even iets anders. Je kent het gevoel wel, je wilt gaan afvallen en gaat vol goede moet aan de slag. Je laat een voedingsschema opstellen en start vol goede moet. De eerst week ging super je ben t erg gemotiveerd, maar de tweede week beginnen de maaltijden in je schema een beetje saai te worden en heb je moeite om het vol te houden. Je verlangt weer naar een lekkere maaltijd, zoals nasi, spaghetti, macaroni ,chili con carne of wraps/tortilla’s .Maar deze maaltijden zitten vol met calorieën en die kan je nu net niet hebben wanneer je aan het afvallen bent. Zoals ik al eerder in een blog vertelt hebt reageert iedereen anders op voeding, maar is de energiebalans leidend. Wil je dit toch nog even terug lezen klik dan hier voor het blog. Hier volgen een aantal recepten die jou door die saaie dagen van eten heen kunnen helpen, er zijn er natuurlijk genoeg, dus speur het internet af. Dit zijn mijn favorieten.

  1. Chili Con Carne

Wanneer je dit uit een pot of een zakje haalt, zit dit vol met conservering middelen, daar is de gezonde variant net wat beter voor je.

Kidneybonen 200 g
Mager rundergehakt 100 g
Avocado 0,5 stuk
Prei 50 g
Ui 30 g
Rode paprika 50 g
Tomatenpuree 30 g

Dit recept kan je op smaak brengen door te kruiden met chili poeder, komijn, korianderpoeder, paprika poeder en een chilipeper

  1. Nasi

Met nasi kies ik zelf vaak voor een groente variant van rijst, zoals broccoli rijst of bloemkoolrijst, eenvoudig te maken, door een brocolli of bloemkool in de keukenmachine tot fijne korrels te hakken. Geen keukenmachine? Niet getreurd, je kunt het tegenwoordig ook kan en klaar in de winkel kopen.

Pindasaus is gemakkelijk te maken met pindakaas van 100% pinda’s.
Bloemkool/broccoli rijst 100 g
Kipfilet 100 gram
Nasi/bami groentemix 200 g
Olijfolie 10 ml
Cashew noten 20 g
Ketjap manis 1 el
Sambal 1 tl
Nasi kruidenmix 5 g

  1. Kip a la Toscane

Voor spaghetti kies ik er vaak voor om een courgette in spaghettislierten te raspen, maar ook dit kan je kant en klaar maken. Daarnaast maak ik de saus altijd zelf met basilicum, sambal, tomatenblokjes uit blik en tomatenpuree, in tomatensauzen dit over het algemeen namelijk veel suiker toegevoegd.

Courgette 1
Kipfilet 190 g
Olijfolie 20 ml
Tomaten 100 g
Sperziebonen 100 g
Pastasaus zelf maken 150 g

Op smaak te brengen met bijvoorbeeld oregano, tijm, Italiaanse kruidenmix

  1. Wrap met kebabvlees

Een wrap is te vervangen door een slablad, maar ook kan je tegenwoordig groente wraps kopen in de supermarkt, een goede tweede vervanger, maar voorkeur gaat uit naar het sla blad.

Hamlappen 150 g
Olijfolie 10 ml
Ui 1 st
Paprika 0,5 st
Tomaat 1 st
Komkommer 50 g

Breng het vlees op smaak met koriander, komijn, cayennepeper, zout en peper.

In een volgend blog zal ik nog een aantal recepten voor jullie uitzoeken. Probeer zoveel mogelijk dingen zelf te maken en je zult zien dat je gewicht vanzelf omlaag gaat.

Eet smakelijk!