Wat zijn goede vormen van ontbijt.

“Ontbijt is de krachtigste maaltijd van de dag.” Dat wordt vaak gezegd. Maar niet voor iedereen. Iedereen is anders en voor sommige mensen is het gewoon beter om later op de dag pas wat te eten. Maar wanneer je kiest voor een ontbijt wil je wel graag een goed ontbijt.

Je wilt een ontbijt dat je een verzadigd gevoel geeft, dat je lichaam helpt om sterk en krachtig de dag te beginnen en het liefste ook dat het jouw gezondheid een boost geeft.

De meeste mensen ontbijten door middel van een aantal broodjes. Het is snel en gemakkelijk. Het is iedereen als kind al geleerd. Maar het is niet het ideale ontbijt wanneer je jou lichamelijke doelen wilt bereiken en dat zit zo.

Hormonale staat van het lichaam

Wanneer jij een broodje eet gaat je bloedsuiker spiegel langzaam omhoog. Het lichaam moet insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer omlaag te krijgen. Wanneer het lichaam ervoor zorgt dat insuline hoog is, zorgt het ook dat andere hormonen laag zijn. In dit geval groeihormoon en testosteron hormoon. Deze twee hormonen zijn jou anabole hormonen en zorgen ervoor dat jou lichaam weefsel  anabool wordt en weefsels opbouwt.

Wanneer je slaapt krijg je een tijd lang geen voeding binnen. Het lichaam wordt katabool. Wat betekend dat het lichaam dingen gaat afbreken, wat in het geval van slaap goed is. In dit geval voedingsstoffen voor de benodigde energie in de slaap en bv. Melatonine om in slaap te komen. Maar wanneer je lichaam in deze katabole breek het ook ontstekingen af en repareert het kapotte weefsels. Dit doet cortisol, wat hoog is in een katabole fase, omdat het dan moet repareren. Echter je wilt niet dat dit te lang hoog is, in verband met de stress die het ook met zich meebrengt.  Er gebeuren nog veel meer dingen in je slaap hormonaal gezien maar dat is voor een ander blog.

Kortom in je slaap wil je dus afbreken, maar wanneer je wakker bent wil je opbouwen. Gelukkig is er voeding dat jou direct in een anabole fase bent. Zodat je de fase van een hoog cortisol kan afbreken. Dit doe je door je eerste maaltijd van de dag eiwitrijk in combinatie met vet te eten. Dit stimuleert de anabole hormonen testosteron en groeihormoon. Wanneer deze hormonen hoog zijn kunnen we energie produceren, spiergroei, haargroei. Dit is de reden waarom je eerst maaltijd moet bestaan uit eiwitten en vetten.

Er zijn ook andere manieren van training die ervoor zorgen dat je lichaam weer anabool wordt maar ook dat is iets voor een ander blog.

Wat zijn dan dingen die jij moet gaan eten?

Gemakkelijk ontbijt: – Kwark met noten en wat groente in de vorm van puntpaprika, komkommer, worteltjes, tomaatjes.

Wat moeilijker ontbijt: Omelet met 3 eieren en wat roerbak groente (ik kies zelf vaak voor spinazie, paprika en courgette)

Ontbijt voor onderweg: Groene Smoothie. 150 gram bladgroente (bv. Spinazie), 1 scoop eiwitpoeder, ½ avocado en eventueel wat selderij of venkel. Dit doe je in de blender en daar maak je een smoothie van.

Wissel deze 3 ontbijt vormen af in de ochtend en je zult:

  • Gedurende de dag minder last krijgen van eetkicks
  • Een meer verzadigd gevoel krijgen
  • Meer energie voelen
  • Meer focus hebben
  • Minder last krijgen van spierpijn
  • Minder last van stemmingswisselingen

Verder zal jij eerder je gewicht onder controle krijgen en je gezonder en fitter voelen.  Kies ook voor variatie, dus wissel deze 3 soorten ontbijten af.

Ik heb het geprobeerd in Jip & Janneke taal uit te leggen, wil je meer weten stel dan een vraag via een dm of een reactie en ik neem het mee in een volgend blog of ik beantwoord je direct.