De voeding na je training is grotendeels afhankelijk van je doel en je huidige lichaamssamenstelling. Daarom is er niet een ideale post workout. Zelf kies is graag voor een shake direct na de training, om alle stoffen die ik heb gebruikt weer aan te vullen.

Wat is dat het beste in na de training wanneer je wilt afvallen?

Wanneer je vet wilt verliezen, moet je ervoor zorgen dat je vetverbranding wordt gestimuleerd. Deze wordt gestimuleerd wanneer het lichaam zich in een anabole (opbouw) fase bevindt. Deze fase wordt gestimuleerd door het eten van vet in combinatie met eiwitten.

Energie vergaat nooit. Het zal opgeslagen worden voor in andere tijd. Daarom slaat het lichaam alle overtollige energie op als vet. Koolhydraten zijn energie, dus wanneer je af wilt vallen wil je deze niet meer iedere maaltijd eten en maar 2 maaltijden per dag. Dit omdat wanneer je koolhydraten eet, jij je lichaam weer richting koolhydraat verbranding brengt en je wilt juist zo lang mogelijk in je ververbranding zitten. Wanneer jij beperkt koolhydraten gaat toevoegen aan je lichaam, zal het lichaam een tekort aan energie ervaren en zoeken naar een opgeslagen voorraad en deze vindt het in je vetreserves. Daar liggen namelijk de te veel gegeten koolhydraten opgeslagen. Zo gaat het lichaam voortaan vet gebruiken als primaire brandstof en krijg je vetverbranding.

De tip:

Eet wanneer je af wilt vallen 2 keer per dag koolhydraten en wanneer je vetmassa wilt verliezen kies voor eiwitten en vetten na je training.

Goede dingen om na je training te eten.

Binnen een uur.

  • Eiwitshake met avocado en wat spinazie
  • Eiwitshake met notenpasta en spinazie
  • Eieren met wat rauwkost
  • Kwark met noten

Het is slim om vervolgens 1,5 na 2 uur na het sporten een gezonder maaltijd te eten, met vele soorten groenten en een goed stuk vlees, vis, kip eieren.

Hoe dichter jouw vetpercentage als man richting de 10% komt en als Vrouw richting de 15%, dan zal je wel koolhydraten moeten toevoegen, dit omdat je dan niet veel voorraad meer hebt. Wanneer je dit niet doet zal het je spiermassa kosten in plaats van opleveren.

Wat eet je na het sporten voor een betere Prestatie?

Is jouw doel om je prestaties hoog te houden bij het sporten dan kan wat koolhydraten en creatine toevoegen de truc doen voor jou. Ik kies er zelf voor om wat Vitargo toe te voegen aan mijn shake, om mijn koolhydraat voorraad op pijl te houden en mijn spieren het juiste volume te laten behouden. Maar ook havermout en wat fruit in combinatie met een eiwitbron, zal je goed doen herstellen.

Voorbeelden zijn

  • Eiwitshake met fruit, spinazie, avocado en spinazie
  • Eiwitshake met Vitargo
  • Kwark met muesli en noten
  • Havermout pannenkoeken met ei

Het is naarmate je meer ervaren wordt, belangrijk om binnen 30 minuten na je trainen een eiwitrijke maaltijd te nemen. Dit omdat de eiwitsynthese van het lichaam op dat moment op het hoogste punt zit en je dus meer eiwit kunt opnemen. Dit zorgt voor sneller resultaat. Hoe langer je trainingsleeftijd, hoe sneller je dit moet herhalen.

Moet je dus nog 30 minuten rijden is het slim om een shake in de auto te hebben klaar staan. Ook is kies ik er zelf voor om creatine aan mijn shake toe te voegen. De zorg voor een sneller herstel van het energiesysteem en geeft een extra spierpomp.

Ook voor mensen die graag hardlopen of fietsen is het slim om na de training eiwitten te eten. Dit is nog belangrijker dan om de koolhydraten aan te vullen. De mitochondriën in je spier of te wel je energiecentrales in je spier, voeden zich met eiwitten. Zij kunnen zich vermeerderen, dus je conditie zal zich zeer snel verbeteren, wanneer je eiwitten na je training nuttigt.

Met welke voeding kun je spiermassa aankomen?

Wanneer je spiermassa wilt aankomen is het goed om wat extra vetten toe te voegen aan je voeding. Een shake met eiwitten en wat ongezoete slagroom doet het heel erg goed om jou snel wat spiermassa aan te laten komen. Deze shake drink je voordat je gaat slapen, dus als laatste maaltijd.

Daarnaast is het belangrijk om met maaltijden te eten tot je volledig vol zit en het liefste nog iets erover heen. Dus je eet totdat je 110% vol zit.

Verder is het belangrijk om na je training een goed gevulde shake te drinken. Een van mij favorieten is:

  • Eiwitpoeder
  • Avocado
  • Spinazie, boerenkool en een andere bladgroente
  • Amandelmelk
  • Creatine
  • Havermout of Vitargo
  • Water

Tegenwoordig kiest men in een tijd van aankomen veel voor koolhydraatrijke producten. Maar wanneer je naar je gezondheid kijkt is dan niet de meest verstandige keuze. Je wilt de voedingsstoffen zoveel mogelijk in balans houden en meer van alles eten. Zo blijft de verdeling tussen alle voedingsstoffen gelijk en zal ook jouw lichaam in balans blijven.

Boek hier je gratis proefles