Als ik een uur hardloop, kan ik vanavond een taartje eten. Dit hoor je veel, maar dat is niet de goede instelling. Veel mensen denken dat je door te sporten afval. Maar als je dat gelooft kom je van een koude kermis thuis. Afvallen doe je door er een gezonde leefstijl op na te houden. Dit wil zeggen, genoeg slapen, ontstressen, regelmatig sporten en gezond eten. Maar waarom zou je dan gaan sporten en wat kan het je brengen?

Sporten is vooral goed voor de gezondheid van je lichaam. Het is goed voor je spieren, voor je botten en gewrichten en je krijgt er een mooi lichaam van. Alle contouren van een lichaam worden gemaakt door spieren. Een strakke buik, wordt gevormd door de spieren, mooie billen ook door spieren. Wil je daarbij ook de vetlaag eraf hebben, dan ontkom je er niet aan om ook je voeding aan te passen. Niemand kan een slecht eetpatroon weg trainen. Dus wil je een mooi lichaam dan zal je zowel je voeding, als je slaap, als je stressmanagement onder controle moeten houden. Daarvan word je gezonder en dat is uiteindelijk het doel van Fit & Krachtig. Vanaf nu gaan wij jou helpen via dit blog om een gezondere leefstijl aan te nemen.

In dit artikel hebben we het vooral over trainen en hoe jij het beste resultaat kun behalen. Er zijn een aantal fouten die mensen maken, waar jij niet in wilt trappen als je resultaat wil behalen.

  1. Je werkt niet planmatig

Een plan en een doel zijn essentieel wil je wat bereiken met je training. Je wilt ergens voor trainen, ergens beter in worden of sterker. Dan ontkom je er niet aan om planmatig te werk te gaan. Dit vinden veel mensen saai en daarom doe ze gewoon van alles wat, zonder structuur. De ene week pakken ze die oefening, de andere week een andere en zo komen ze uiteindelijk nergens. Je wilt wanneer je iets wilt bereiken steeds net iets meer doen als de training ervoor, net iets zwaarder, net iets sneller. Dat moet je doel zijn in een training.

Bijvoorbeeld dit:
Training 1: Back squat 5-5-5-5-5 op 70% van je zwaarste herhaling
Training 2: Back squat 4-4-4-4-4 op 75% van je zwaarste herhaling
Training 3: Back squat 3-3-3-3-3 op 80%
Training 4: Back squat 5-5-5-5-5 op 75%
Training 5: Back squat 4-4-4-4-4 op 80%
Training 6: Back squat 3-3-3-3-3 op 85%

Zo bouw je geleidelijk naar een betere en krachtigere squat. Wanneer je dit 6 weken volhoudt, zal je zien de je echt vele malen sterker wordt

  1. Je hebt medelijden met jezelf

Ik heb vaak genoeg in een WOD gezeten waarin een stemmetje in mijn hoofd zei: Dit gaat niet meer, het is veel te zwaar, je kunt het ook lichter doen. Wanneer je aan die stem toegeeft ben je verloren. Onthoud dit: Pijn is tijdelijk, maar Glory is er voor altijd. Luister niet naar die stem, focus je op je taak. Want je kunt het!

  1. Je ego staat in de weg

Wanneer het om trainen gaan staat bij sommige mensen het ego in de weg. Ze kiezen ervoor om zware gewichten te verplaatsen, maar doen dit niet de volledige bewegingsuitslag, omdat ze dat niet kunnen. Hierdoor ontwikkel je slecht techniek en is je training lang niet zo effectief als dat je de beweging volledig zou doen, met een lichter gewicht. Deze mensen willen niet onder doen en zijn daarom alleen maar gefocust op kilo’s. Maar focus je op je uitvoering en doe oefeningen goed. Raffel ze niet af. Trainen is om beter te worden en dus de bewegingen goed uit te voeren met een gewicht wat daarbij past.

  1. Je traint niet regelmatig

Sporten schiet er bij vele mensen in een drukke week bij in. Ze werken liever over of doen andere dingen met hun tijd. Dit is op de korte termijn misschien een goede oplossing, maar op de lange termijn geen slimme keuze. Het kan je progressie ernstig in de weg staan wanneer je niet regelmatig sport, week in week uit.

  1. Je bent bang om te falen

Wanneer je nog nooit gefaald hebt in iets, ben je niet genoeg uitgedaagd. Het kiezen van de veilig weg werkt bij trainen juist averechts. Je lichaam past zich pas aan wanneer het uitgedaagd wordt. Dus pak af en toe een kilo meer. Blijf een keer zitten bij een squat. Falen maak je beter. Het laat je zien waar je verbeterpunten zitten!

Boek hier je gratis proefles