Bij een nieuwe jaar komt een nieuwe ronde met goede voornemens. Maar wist je dat 95% van de mensen die goede voornemens stelt deze niet behaald. Dit komt niet omdat de intentie er niet is. Maar dit komt omdat ze de voornemens verkeerd stellen. Daarnaast denken mensen dat ze alleen maar dingen moeten toevoegen in hun leven. Maar het leven bestaat uit balans, als je sporten toevoegt, zal je ergens anders tijd moeten inleveren. Als je gezond eten toevoegt, zal je ergens je snacks en snoep moeten laten staan. Om jou te helpen met het bereiken van je goede voornemens heb ik 5 punten opgesteld waar je rekening mee dient te houden wil je dit jaar wel je doel bereiken.

  1. Kijk naar je verleden er leer ervan

Als het gaat om goede voornemens, doen veel mensen hetzelfde als een jaar ervoor. Ze zeggen dat het dit jaar wel echt gaat lukken. Maar stel jezelf eens de vraag wat is er dit jaar anders dan vorige jaar, anders dan het jaar ervoor? Ben eerlijk tegen jezelf, als jij je het voorgenomen om bijvoorbeeld 3x per week te gaan sporten, doe dit dan ook. Kies vaste tijden, vaste dagen en zet dit alvast vast in je agenda. Je hoeft je goede voornemen niet alleen te doen, de kans dat jij je doel bereikt in een groep is vele malen groter.

  1. Stop niet wanneer het moeilijk wordt

Hoe graag wil je het echt? Dat wordt duidelijk wanneer het moeilijk wordt. Wanneer jij de eerste verjaardag hebt, neem je dan het taartje, of blijf je bij je doel. Wanneer je baas je vraagt of je over wilt werken op de avond dat jij zou gaan sporten. Wat zeg je dan? Als het regent ga je dan ook hardlopen? Deze bovenstaande voorbeelden moet je zien als een test. Hoe graag wil jij je doel behalen en wat is er echt belangrijk voor je? Iedere keer dat jij weer toegeeft aan dingen die jou niet verder helpen naar je doel, zal je er verder vanaf dwalen. Een nee tegen de taart of je baas, is een ja tegen jezelf en een stap dichter naar je doel. Er kan altijd een keer iets tussen komen, maar zorg dat je maximaal maar 1 keer toegeeft en daarna de draad weer oppakt. 2 keer er iets tussen laten komen is dodelijk voor het laten slagen van je doel. Omdat weer beginnen per keer steeds moeilijker wordt.

  1. Zie het niet als falen

Wanneer je een keer gezondigd hebt, een sportmoment hebt overgeslagen of weer een sigaret hebt opgestoken. Zie het dan niet als falen, maar als een leermoment. Falen zorgt ervoor dat jij je schuldig en slecht gaat voelen. Je kan hierdoor jezelf verwijten gaan maken, zoals ik kan dit niet, wat ben ik slap. Wanneer je dat gaat doen komt opgeven steeds dichterbij. Maar iedereen maakt fouten en gaat een keer de mist in. Zij die ervan leren zijn degene die hun doel halen. Dus gaat het mis, vraag jezelf dan af “wat kan ik ervan leren zodat het volgende keer beter gaat? “

  1. Ben realistisch

Wat heb jij ervoor over om je doel te bereiken? Waarmee wil je stoppen? Wil jij bijvoorbeeld een sixpack of 30 kilo afvallen, dan kan het slim zijn om drank en snacks te laten staan. Wil jij 10 kilo afvallen is het niet slim om het hele weekend te drinken en snacks te eten en niet te bewegen. De vraag is dus wat wil je, wat is ervoor nodig en wat heb je ervoor over? Je kan wel iets willen, maar er niet het juiste voor over hebben. Dit draait alleen maar uit op teleurstelling. Kijk realistisch naar wat je doel is, wat ervoor nodig is en of het voor jou ook realistisch is om te bereiken.

  1. Kleine stapjes maken grote veranderingen

Een nieuw jaar dus het roer moet om, ik eet geen koek, snoep en chips meer en ga 5 keer per week sporten. Dit is hoe vele hun nieuwjaar regime starten. Dit is ook waar het fout gaat, want dit doel is veel te groot. Probeer eerst eens te starten met bijvoorbeeld 3 keer per week sporten en ga gezond ontbijten. Maak het doel klein. Wanneer je dat onder controle hebt, ga je bijvoorbeeld naar 4 keer per week sporten en kies je naast het ontbijt ook voor een gezonde lunch. Als je dit onder controle hebt, ga je weer een stap verder. Dit zorgt ervoor dat je voornemens behapbaar blijven en is de kans op slagen veel groter. Je stapelt namelijk succes op succes en dat werkt motiverend.  Ga voor 1% verbetering iedere dag en je zult grote stappen maken dit jaar!

Wil jij een stok achter de deur met sporten? Boek dan nu een proefles.

Boek hier je gratis proefles