Is ontbijt nou echt de belangrijkste maaltijd van de dag? Dit is persoonsgebonden. De ene persoon doet het heel erg goed op een ontbijt en een ander heeft gewoon minder honger en eet wat later op de dag. Uit verschillende onderzoeken is wel gebleken dat mensen die ontbijten over het algemeen een gezonder gewicht hebben dan mensen die het ontbijt overslaan. Dit hoeft niet per se met het ontbijt te maken te hebben. Maar een gegeven is wel dat wanneer je ontbijt, je spijsvertering sneller op gang komt. Wat echter nog veel belangrijker is, is wat stop je in je mond.

Het gaat ten eerste allemaal om gewoontes

Veel mensen denken dat ze in de ochtend geen honger hebben, maar beginnen wel met 2 koppen koffie en misschien zelfs een sigaret. Deze dingen onderdrukken de honger en als het dan rond 10 uur wordt, gaan ze naar de plaatselijke bakker om een croissant te halen. Je begrijpt wel dat dit niet het juist voorbeeld is. Dit gaat je ook niet helpen naar een gezonder gewicht of een fitter leven. Te meer omdat een croissant met kaas of een donut, een bagel, een broodje hagelslag of pasta en het koekje bij de koffie niet vallen onder de gezonde manier van ontbijten. Dit zijn eigenlijk meer verkapte vormen van taart die je iedere dag naar binnen stopt.

Dit is echter wel het patroon dat je bij veel mensen ziet, die zeggen dat ze geen honger hebben. Het onderdrukken van het hongergevoel en op een gegeven moment zo’n honger krijgen dat ze trek hebben in zoet of hartig op brood. Gelukkig kan je ontbijten jezelf aanleren, net zoals je nu bijvoorbeeld van alleen een kop koffie een gewoonte hebt gemaakt. Kan je ook van ontbijten een gewoonte maken. In het begin zal dit lastig zijn, maar wanneer je iedere keer iets ontbijt zal je steeds meer een hongergevoel gaan opwekken. Uiteindelijk gaat dan het ontbijten gemakkelijker en kijk je er zelfs naar uit. Alle begin is moeilijk en begin daarom met kleine porties.

Maar wanneer je bijvoorbeeld echt geen ontbijter bent en dus ook niet al die rare fratsen uithaalt om je honger te stillen in de ochtend. Kan jij je ontbijt ook gewoon opschuiven. Niemand zegt dat een ontbijt per se om tussen 7 en 9 gegeten moet worden, je mag dit ook gewoon om 10 uur of 12 uur doen. Als dat voor jou beter voelt, prima. Het ontbijt is simpelweg de eerste maaltijd van de dag.

Wat wel belangrijk is om je dag goed te beginnen. Dus begin gelijk met een gezonde maaltijd. Dit bevat het liefst alle bronnen en is vezelrijk. Dit betekend groente en wat granen. Daarnaast heb je bouwstoffen nodig. Je komt net uit een vaste periode ,je slaap (vandaar het Engelse woord breakfast, het breken van het vasten) en wilt nu graag je lichaam sterker maken en opbouwen. Daar zijn eiwitten voor nodig. Verder is het belangrijk om voldoende vitamine binnen te krijgen en kies daarom voor wat groente en fruit bij je ontbijt. Ook is het voor de darmen en energie belangrijk om wat verzelrijke voeding tot je te nemen. Een gezonder darm is super belangrijk om je fit te voelen. Ze noemen het ook wel het tweede brein. Kies daarom vezelrijke volkoren granen.

Ik ontbijt nu meer dan een jaar op deze manier en ik moet zeggen dat het heel goed bevalt. Het is gemakkelijk, snel en heel erg voedzaam.

Wat zijn goede vormen van ontbijt: Ik geef je hier mijn favorieten

  1. 70 gram Havermout met ei-eiwit, blauwe bessen en amandelen.
  2. 4 blokken Wheetabix met ei-wit, een appel, kaneel, krenten en gemengde noten
  3. 50 gram All-bran met 1 bakje plantaardige ongezoete kwark
  4. 1 bakje (Plantaardige) kwark met 30 gram muesli en noten
  5. 4 Broodjes met 5 gebakken eieren komkommer en tomaat
  6. 70 gram havermout met 50 gram ei eiwit en wat perzik en ananas
  7. Shake: Orangefit proteïne met havermout, handje spinazie een halve avocado
  8. 70 gram havermout, met 30 gram ei eiwit een appel, beetje kaneel en 25 gram walnoten
  9. Havermout pannenkoeken: meng 70 gram havermout met 3 eieren en 2 ei eiwitten en bak dit op. Heerlijk met honing of pindakaas
  10. 3 Broodjes met hummes en 4 gekookte eieren en wat rucola
  11. 50 Gram Brinta, 30 gram ei eiwit, 1 banaan en 1 el cocaonibs

Deze aantal zijn gebaseerd op mijn lichaam en de training die ik vaak doe in de ochtend. Daarom hou ik van een groot ontbijt. Dit zorgt ervoor dat ik goed kan presteren tijdens mijn training om 10 uur. Heb ik een rustdag, dan ontbijt ik wat minder, omdat ik die dag ook wat minder nodig heb. Voor jou, kies wat bij je situatie past. Sport je ook in de ochtend, ontbijt dan wat meer. Doe je dit niet eet dan wat minder. Zorg ervoor dat je een hoeveelheid eet waarbij je je goed voelt. Een goede richtlijn is om te eten tot 80% vol, wanneer je wilt afvallen. 100% wanneer je sportprestatie het voornaamste doel is en 110% vol wanneer je spiermassa wilt aankomen.

Wanneer je je dag begint met een gezond en voedzaam ontbijt, zal je niet alleen de gehele dag veel energieker voelen. Je zult ook scherper zijn en meer focus hebben. Daarnaast is het bewezen dat mensen die gezonder ontbijten, gedurende de dag gezonder keuzes maken en gemakkelijker verleidingen kunnen weerstaan. Wanneer je dit regelmatig doet zal het dus effect hebben op je complete voedingspatroon. Daarom is het raadzaam om de tijd te nemen voor je ontbijt. Ga wat eerder je bed uit, ga rustig zitten en geniet van je ontbijt. Dit zal je op den duur vele gezondheidseffecten opleveren.

Wil je meer energie en een fitter en krachtiger lichaam?

Boek dan nu hier een proefles