Iedereen heeft ze en probeer ze te verbergen… angsten. Vanmiddag had ik een gesprek met mijn coach over angsten. Angsten hebben op ieder persoon een andere uitwerking. De ene gaat juist heel hard praten en is heel aanwezig en een andere slaat helemaal dicht. Dit is een respons vanuit je autonome zenuwstelsel. Het vechten en vluchten of bevriezen. Dit systeem krijg je niet alleen wanneer het gaat om overleven, maar ook in stressvolle situaties. Dit kunnen allerlei situaties zijn van bang zijn voor honden of denken dat je niet goed genoeg bent (ja, hier heb ik ook last van). Het kan je ook laten bevriezen of onzeker laten voelen over toekomstige situaties. Je vindt dit zo snappend dat je verstijft er nonchalant over doet of er een grote mond over hebt om de situatie te ontwijken. Een natuurlijke reactie is om niet meer in deze situatie te komen en een schild om je heen te bouwen. Maar dat is natuurlijk niet de oplossing.

Voorbeelden van angsten die je klein houden en niet laten doen wat je eigenlijk wel zou moeten doen zijn: Angst om naar de sportschool te gaan, omdat je bang bent wat andere mensen van je vinden. Daarom ga je maar niet of verschuil jij je achter een drukke baan. Angst om met vreemde te praten, omdat je bang bent dat ze je niet leuk vinden of omdat je bang bent wat hij/zij van je zal vinden. (Heel erg last van gehad vroeger). Angst om op een meisje af te stappen, omdat je bang bent om afgewezen te worden (Ik ook gehad). Angst om in een restaurant een gezonde maaltijd te bestellen, omdat je bang bent voor de reacties aan tafel en de opmerkingen. Angst om te stoppen met alcohol of om een 0.0 of frisje te bestellen omdat je bang bent voor de reactie van je vrienden. Angst om gezonde gewoontes aan te nemen, omdat je denk dat je dan niet meer jezelf bent. Angsten kunnen je belemmeren op allerlei gebieden.

Je hebt ook angsten die ingepraat zijn door anderen, zo is angst voor honden vaak gebaseerd op het feit dat hij je kan bijten , wat iemand je verteld heeft. Maar hoe groot is die kans in het echt. De kans dat ze niet bijten is vele malen groter dan dat ze dat wel doen. Vaak hebben angsten ook te maken met een verleden. Altijd als laatste gekozen worden met voetbal, zorgt ervoor dat je denkt dat je slecht bent in sport en liever niet voetbalt of denkt dat je niet goed bent in sport. (Ik was nooit de beste in een sport en werd vaak als laatste gekozen. Maar ik ben nu de sportiefste van mijn hele lagere schoolklas.) Vaak zijn angsten niet waar, maar kunnen wel een belemmerd effect hebben omdat jij erin gelooft.

Dit kan ook in situaties voor komen waarin jij verwachtingen schept aan jezelf, die een ander zou hebben voor je. Ik denk dat ze een perfecte presentatie verwachten, dus ik moet wel alles perfect uitvoeren. Meiden verwachten dat ik grappig en een vlotte babbel heb, dus ik moet de perfect openingszin hebben. Mijn trainer verwacht van mij dat ik perfect eet, dus als ik dat niet doe dan heb ik gefaald en wordt hij boos. Mijn trainer verwacht van mij dat ik iedere keer sterker en beter wordt, dus ik moet er alles aan doen anders wordt hij boos. Heel veel mensen trappen in deze valkuil. Ik zelf ook maar al te vaak. Want hoe weet ik nou wat iemand anders van mijn verwacht?  Wij verwachten dit van onszelf waardoor we de situaties groter maken dan ze zijn. Er waardoor we vaak van angst niet meer weten wat we moeten doen of onnodig bang zijn voor wat gaat komen. Er spelen dan al allerlei scenario’s door ons hoofd die alleen maar gebaseerd zijn op onze eigen hersenspinsels. Het is daarom belangrijk om jezelf te herinneren aan de feiten en te vragen wat anderen van je verwachten, hoe moeilijk dat soms ook is.

Vaak gaan angstige situaties gepaard met een stemmetje in je hoofd. Dan komt het stemmetje er nog bij van: Je bent niet goed genoeg, je bent niet knap genoeg, je kan dit niet, wat als het niet goed genoeg is. Onthoud dan dat het niet echt is. Die stem is niet echt, hoe echt hij ook klinkt. Wat de stem zegt is niet de waarheid, hoe waar het ook klinkt.

Ik merk dat het juist heel fijn is om over je angsten te praten, mensen waarderen het en zullen je een helpende hand toereiken. Dit betekend niet dat ik dit met iedereen doe, maar wel met mensen die ik vertrouw. Ik deed dit nooit omdat ik dacht (weer een verwachting) dat ik zwak zou overkomen. Dat iemand mij uit zou lachen (verwachting). Maar praten over je angsten en vragen naar de verwachtingen is een van de meest krachtige dingen die jij als persoon kunt doen. Door te praten over je angsten stel je ze in een ander daglicht. Dit zorgt ervoor dat je leert waar de groei zit voor jou als persoon. Zo kun je zien dat vele angsten niet echt zijn en nergens op gebaseerd.

Praten verlicht je angst en stelt je in staat om angsten onder ogen te zien, te herkennen en dat je eraan kan werken. Dit zorgt ervoor dat je vaardigheden in die situaties ontwikkeld om te dealen met je angst en in de situaties waarin deze angsten opspelen. Deze vaardigheden laten jou groeien als persoon en zullen je wapenen tegen de angst. Je zult je steeds meer realiseren dat angsten en overtuigingen niet echt zijn, maar dat ze uit jezelf komen. Jij hebt jezelf een verhaal verteld, wat jij aanneemt als waarheid. Maar wanneer je het onder ogen komt zal je zien dat de grootste onzin is. De werkelijkheid is anders, vaak komt het niet uit wat jij jezelf in je hoofd verteld. Angsten en overtuigingen komen uit jezelf en de oplossingen ervoor ook, onderga je angsten met geloof in jezelf! Jij kunt het!

Mijn zusje zei tegen mij: De leukste persoon op de aarde ben ik zelf, ik moet mijn hele leven met mij, dus ik kan maar beter zorgen dat ik de leukste persoon ben. Ik ben hierover na gaan denken en dit is wel de waarheid. Doe vooral wat jij goed vindt voelen en kies voor groei en onderga je angsten. Wie lief voor jezelf, niemand is perfect en jij hoeft dat dus ook niet te zijn.

Ik leerde deze week dat het beeld dat iemand van jou heeft, kan heel erg verschillen van het beeld dat jezelf hebt. Werk aan jezelf en ga geloven in jezelf.

Dus praat over je angsten. Vraag jezelf af bij overtuigingen, of het echt waar is. Dit zorgt ervoor dat jij kan groeien als persoon en als mens. Je zult er dankbaar voor zijn. Iedereen heeft twijfels, angsten en onzekerheden, ze ontdekken en erover praten zorgt ervoor dat je er iets aan kunt doen. Erkennen is de eerste stap.

Meld je hier aan voor een fitheidscoaching intake gesprek.

Boek een gratis intake

Boek hier je gratis proefles

Boek hier een gratis proefles