Regelmatig gezond eten is het beste voor het lichaam. Het lichaam is gebaat bij routine en deze geef je het door regelmatig te eten. Het beste is om dit iedere 3 a 4 uur te doen. Veel mensen hebben hier onbewust moeite mee, ze slaan maaltijden over, eten even snel of eten te kort.

Gevolg hiervan is dat mensen meer hunkering krijgen naar ongezonde voeding of dat ze op een later tijdstip gaan overeten. Meestal gebeurd over eten niet doordeweeks, dan is er nog structuur. Maar in het weekend ga je los, dan komt het bingen van M&M’s in combinatie met Netflix om de hoek kijken. Geloof me, ik weet hoe het is.

Wanneer je graag wat gezonder wilt leven, af wil vallen en je wat fitter wilt voelen is dit heel vervelend en irritant, dat je last heb van deze vreetbuien. Je hebt namelijk het gevoel dat je er niets aan kunt doen en in zekere zin is dat ook zo. Het lichaam heeft namelijk een bepaald aantal calorieën nodig om in leven te blijven en wanneer jij die door de weeks onthoud, gaat het een andere manier vinden om deze calorieën tot zich te krijgen. Dan krijg je dat stemmetje in je hoofd die zeg als je langs chocolade of iets anders lekker loopt. “Dat is ook lekker, je hebt het deze week zo goed gedaan. Dat mag je vanavond wel eten.” Voor je het weet heb je weer veel te veel gegeten en heb je het calorietekort van de afgelopen week tenietgedaan. Dit is waarom jij je Craving of binge gewoonte onder controle wilt krijgen. Ik zeg niet dat je nooit meer chips, chocola of een lekker stuk kaas mag eten. Maar je wilt dit wel binnen de perken en onder controle houden. Dit doe je door doordeweeks meer te gaan eten.

Een lichaam heeft een aantal calorieën nodig om zijn functies uit te voeren. Eet je minder calorieën dan zal je gaan afvallen. Wanneer mensen graag heel snel willen afvallen eten ze doordeweeks heel weinig. Omdat het lichaam essentiële processen moet blijven draaien heeft het een aantal calorieën nodig. Hier gaat het om vragen. Wanneer iemand structuur heeft in de vorm van werken en sporten doordeweeks, kan men dit hongergevoel en de verleidingen redelijk goed weerstaan. Maar wanneer in het weekend de structuur wegvalt en je lichaam gaat vragen om die calorieën, is de gemakkelijkste manier om die calorieën snel tot je te krijgen, via snoep, koek, chips of chocolade. Vanuit nature is heeft de mens voorkeur voor zoete en hartige voeding. Dus als je kunt kiezen, heeft je brein voorkeur voor voeding waar veel suiker of energie in zit. Voorheen waren dit fruit en noten, maar tegenwoordig zijn er producten die veel sneller voor energie kunnen zorgen. Daarom zal je een een groot energietekort altijd neigen naar snoep, frisdrank en chips. Dit is nu net wat je niet moet eten, wanneer je wilt afvallen. Er zitten veel lege calorieën in, dus voedingsstoffen waar het lichaam niets mee kan. Deze lege calorieën, vullen ook je maag niet en je zal dus niet verzadigen. Bijna niemand is vol na het leegeten van een zak chips, maar wanneer hun bord opgeschept wordt met avond eten, krijgen ze dit met moeite op. Het aantal calorieën is nagenoeg hetzelfde. Alleen de ene maaltijd geeft wel een gevoel van verzadiging, terwijl de andere je laten balen en je nog steeds honger hebt.

Ook stres kan ervoor zorgen dat je minder eet. Deze stress komt veelal door het werk of door te weinig slapen. Hierdoor gaan mensen maaltijden overslaan, omdat ze geen honger hebben. Maar wanneer jij minder calorieën gaat eten dan dat je werkelijk nodig hebt, dan blijft je lichaam in stress modus en krijg je naast mentale stres ook fysieke stres. Dit kan niet alleen leiden tot een lagere stofwisseling, maar ook tot haaruitval, slechte trainingsprestaties, een slecht herstelvermogen, een lager libido en bij vrouwen tot een verstoorde menstruatiecyclus. Tekort slaap kan ook zorgen voor overeten. Slaap zorgt ervoor dat het lichaam kan herstellen en weer kan opladen. Wanneer je lichaam door tekort aan slaap niet volledig opgeladen is, gaat het vragen om energie. Dit doet het door de vragen naar dingen die snel energie opleveren, zoals snoep, koek, chips en frisdrank. 

Voldoende en de juiste dingen eten zowel doordeweeks, als in het is daarom van groot belang om controle te houden over je gewicht en het binge eten onder controle te houden.

Voorbereiding is het halve werk

Zorg ervoor dat jij weet wat je verbruikt op een dag. Je energiebalans is een goede graadmeter. Je wilt dus weten hoeveel calorieën je verbruikt gedurende de dag. Wanneer je dat weet, weet je namelijk hoeveel je er mag binnenkrijgen. Wil je afvallen op een verantwoorde manier eet je ongeveer 500 calorieën minder dan dat je gebruikt. Je kunt deze dingen meten met een horloge en een voedingsapp.

Wil je het een stuk gemakkelijker doen, dan doe je het op gevoel. Op een dag dat je veel gelopen hebt en gesport, dan eet je wat meer. Op dagen dat je veel zit en bijvoorbeeld onderweg bent, dan eet je minder. Het beste is om je eten aan te passen aan je dagelijkse activiteit.

Daarnaast is er geen succes zonder voorbereiding. Zorg daarom dat je alle producten die je nodig hebt in huis hebt. Wat ik zelf doe is dat ik mijn boodschappen bestel via de Albert Heijn zodat ik weet dat ik alles in huis heb wat ik nodig heb en niet in de verleiding kom om ongezonde producten in de supermarkt mee te nemen. Ik bestel veel diepvriesgroente omdat dit gemakkelijk en snel te bereiden is. Doordat ik niet naar de winkel hoef en deze groente veelal gesneden is bespaar ik veel tijd. Die ik kan gebruiken voor andere dingen zoals lezen, yoga of leren Hierdoor probeer ik ook mijn stresslevel laag te houden.

Wat je verder kunt voorbereiden zijn je maaltijden. Als je weet dat je morgen een drukke dag hebt is het slim om een aantal maaltijden voor te bereiden die je gemakkelijk kunt meenemen. Zoals wraps, groene smoothies, gekookte eieren en snackgroentes. Doordat je dit mee hebt, kun je niet meer het excuus gebruiken om bij een tankstation te stoppen. Je kunt zelfs wanneer je boodschappen hebt gedaan, alle groentes al snijden en in bakjes verdelen, zodat jij deze gemakkelijk kunt pakken. De mens is gemaakt voor gemak, dus hoe gemakkelijker jij het voor jou maakt om gezonde voeding te pakken, hoe eerder je het zal doen.

Het is belangrijk om iedere 3 a 4 uur wat te eten. Het lichaam vindt timing en dezelfde portie grootte fijn en dit zal je helpen bij onder andere vetverlies en het verbeteren van je sportprestaties. Plan daarom iedere dag 4 tot 6 maaltijden. Ga je  maaltijden voorbereiden, pak dan het aantal bakjes dat je nodig hebt en vul deze gelijkmatig.

Je zult zien wanneer jij doordeweeks voldoende en de juiste gezonde dingen eet, goed slaap en voldoende sport. Dat je in het weekend veel minder trek krijgt in lekkere dingen en dat jij je kunt beheersen wanneer deze op tafel staan. Je kunt natuurlijk alles eten, maar wel met mate.

Beginnen met een fit & gezond leven? Boek nu een proefles

Button Text