Commitment: Is niet je leven helemaal omgooien.

Dit is een van de grootste fouten die mensen maken wanneer het gaat om je doel bereiken. Mensen denken dat commitment is dat jij geen plezier meer mag maken en je leven moet opofferen voor resultaat. Dat je alleen nog maar sla, broccoli, kip en rijst mag eten en dat je verder leeft op water. Dat wanneer je vrij bent je in de sportschool moet zitten. Dat je bijna geen leuke uitjes meer hebt. Deze tunnelvisie is een beetje gecreëerd door jezelf. Dit zorgt ervoor dat er een excuus is….

Zo’n leven past niet bij mij…
Dat is veel te moeilijk…
Ik hou gewoon van lekker eten…
Ik heb er gewoon geen tijd voor…
Ik vind het gewoon niet leuk…

Maar dat is niet wat commitment is. Commitment is niet jouw leven op zijn kop zetten, op zoek naar maar een doel. Dat jij je hele leven moet opofferen richting dat doel. Dat is wat commitment juist eng en niet begrepen maakt.

Commitment is de tijd vrijmaken voor jezelf, zodat jij je gezondheid op orde kunt brengen. Zodat je weet wat je moet doen op het gebied van gezonde gewoontes, voeding, training en mindset. Het is de tijd vrijmaken zodat jij lichamelijk en fysieke gezondheid kunt krijgen. Zodat je meer energie hebt om leuke dingen te doen en volop te genieten van je leven.

Wanneer jij die dingen onder controle hebt betekend dat dat jij je leven anders gaat ervaren:

Jouw lichaam zal strekker en atletischer worden
Je leefstijl zal verrijkt worden met gezonde gewoontes en meer energie
Je zult minder in de verleiding komen tot ongezonde gewoontes, waar je nu zo van baalt.
Je ontwikkelt een positieve mindset en zal trots zijn op jezelf en meer zelfvertrouwen uitstralen.

Bovenstaande is waard om voor te werken? Niet dan.

De weg ernaar toe vergt wel enig commitment, het is een langzaam proces. Het zal gaan met ups en down, maar uiteindelijk zal het, het waard zijn.

Commitment is keuzes maken richting je doel. Het juist doen, op het juiste moment. Het juiste laten, op het juiste moment. Kortom doen wat er nodig is om je doel te behalen.

Wanneer je commitment toont zal jij je doel behalen, dit wil niet zeggen dat er van de ene op de andere dag een verschil is. Maar dat jij uiteindelijk bij je doel komt is zeker.

Jij bepaalt je doel en wat je ervoor over hebt.

Blueprint vs. Life conditions

Iedereen heeft een bepaalde verwachting van zijn of haar leven. Hoe ziet jouw ideale leven eruit? Hoe ziet jouw ideale lichaam eruit? Hoe zal jij je dan voelen? Welke gevoel roep dat bij je op?

Life conditions is hoe je leven er nu uitziet en wat mogelijk is. Je blueprint is hoe je wilt dat je leven eruitziet. Dit kan op verschillende gebieden. Namelijk je lichaam, financiën, huis, gezin en ga zo maar door. Wanneer je op een van die gebieden niet hebt wat je wilt, zal je op dat gebied pijn leiden. Je hebt niet wat je wilt en dat maakt je ongelukkig. Iedere keer dat je denk aan wat je niet hebt zal jij je afvragen:

Waarom lukt het mij niet?
Waarom hebt ik dit niet en diegene wel?

Om je weer gelukkig te voelen kun je 2 dingen doen, de situatie accepteren zoals hij is en lekker doorleven en genoegen nemen met de dingen zoals ze zijn. Of aan de slag gaan en de dingen gaan doen die nodig zijn om een leven te gaan leiden zoals jij wilt.

Ook met jou lichaam en leefstijl werkt het op deze manier. Wanneer jij er niet uitziet zoals je wilt en je niet lekker voelt in je lichaam zal jij je ongelukkig voelen. Je leidt namelijk pijn op een gebied. Om deze pijn te verzachten ga je dingen doen die je wel gelukkig maken (al is het maar voor even), ook als deze je niet richting je doel helpen. Zoals ongezond eten, drinken, snoepen, niet sporten maar tv kijken. Deze dingen geven je even een goed gevoel maar op de lage termijn heeft dit nare gevolgen. Zoals een negatieve denkwijze, slechte gezondheid, een negatief zelfbeeld en zo kan ik nog wel even doorgaan

Je zult dan de dingen anders aan moeten pakken en daar is commitment voor nodig. Je zult de volgende vraag kunnen stellen: “Wat kan ik aan de situatie veranderen om mij gelukkig te voelen?”

Een voorbeeld is dat wanneer je geen kinderen hebt maar deze wel graag wilt, dat je kies om met kinderen te gaan werken.

Op het gebied van je lichaam kan dit zijn, ik ga 3 keer per week sporten en doordeweeks gezond eten. Ik hou de lekkere dingen voor het weekend, niet dat ik mij dan helemaal vol stop, maar een drankje en een snack is niet zo erg. Ik ben gelukkig met mijn lichaam, ondanks dat ik niet vol slank ben.

Mijn blueprint:

Ik train van maandag tot zaterdag. Het maakt mij niet uit of mensen mij de breed vinden of niet, wanneer ik veel train en goed op mijn voeding let, is dit hoe mijn lichaam eruit hoort te zien. Ik drink 1 dag per week en in het weekend hoe ik niet zo heel nou op mijn voeding te letten. Dit betekent niet dat ik mij laat gaan, maar een keer wat chips en nootjes mag. Work hard, Play hard is een beetje mijn motto.

Mijn blueprint geeft mij balans en zelfvertrouwen en een gelukkig gevoel over mijn lichaam. Ik ben er daardoor van overtuigd dat ik alle sportuitdagingen aan kan en doordat ik zo leef kan ik mensen helpen met de gevoelens die ze hebben tijdens een sportproces, omdat ik deze zelf ook het ervaren. Dit maakt mij gelukkig en zorg voor balans.

Hierdoor voel ik mij in het weekend niet schuldig wanneer ik iets gegeten of gedronken heb wat eigenlijk niet mag. En door doordeweeks heb ik er geen behoefte aan omdat het niet past binnen mij blueprint.

Stel je blueprint niet te hoog, want niets werkt zo demotiverend als een doel dat je niet kunt bereiken. Maar kies iets dat bij je past. Kies dingen die jij belangrijk vindt en die passen bij jou normen en waarden. Kies een doel dat je waar kunt maken. Doe het vooral voor jezelf, jij moet gelukkig zijn met jou leven en lichaam. Wanneer jij gelukkig bent met je leven, zal dit ook een positieve uitwerking hebben op jouw omgeving. Deze veranderd dan automatisch mee.

Wanneer jij je gelukkig voelt, ervaar je minder stress. Wanneer jouw blueprint je life conditions evenaart, zal jij je steeds gelukkig voelen. Je hebt immers wat je wilt.

Kies normen en waarden die jij belangrijk vindt, en stel daar een passend doel bij. Niets maakt je ongelukkiger dan dat je 10 kilo wilt afvallen, maar ook iedere dag bier wilt drinken of chips en chocola wilt eten. Maar gooi niet je hele leven op zijn kop en laat geen unieke ervaringen lopen omdat jouw doel nou eenmaal zo belangrijk is. Kies voor een leven met mogelijkheden en niet met restricties, want dat gaat tegen je werken.

Het belangrijkste is dat je kijkt naar wat je bereid ben voor je doel te doen en wat je bereid bent voor je doel te laten. Vervolgens kies je een doel dat past bij die verwachting en maak daarna de aanpassingen in je leven. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot of opofferingen. Maar uiteindelijk zal het leiden tot een leven waarin jij gelukkig bent met jezelf.

Boek nu een proefles en start met het creëren van een fittere leefstijl!

Boek je gratis proefles