Een aantal maanden geleden in april van dit jaar heb ik corona opgelopen. Je hoort hier verschillende verhalen over, maar ik was wel ziek. Ik heb 4 dagen lang rond de 40 graden koorts gehad. Na de corona wilde ik weer gaan sporten maar het opbouwen ging niet van harte. De eerste training die ik deed ging echt slecht. Mijn conditie was weg en ik was niet meer zo sterk als dat ik was. Dit was ook niet zo onlogisch, ik had tijdens dat ik ziek was bijna niet gegeten en had koorts gehad. Maar om toch weer snel op niveau te komen ben ik mezelf nog meer gaan verdiepen in voeding. Vooral welke micronutriënten en spoorelementen kunnen jou helpen om weer snel op niveau te komen. Het is nu augustus en ik ben inmiddels alweer maanden volop weer aan het trainen voor de marathon van Amsterdam, mijn Groepstraining trainingen laten zien dat ik met de week sterker wordt en inmiddels zeggen aan de hand van de cijfers dat ik hoger niveau bereik dan voor de corona tijd.

Ik heb dus veel geleerd door het op mezelf uit te testen en de dingen die ik geleerd heb ga ik in dit blog met je delen. Niet om je te overtuigen, maar meer om de kennis te delen. Hierna kan je zelf de keuze maken wat je er eventueel mee doet. Ik leg ook uit waarom ik voor bepaalde dingen heb gekozen. Ik doe dit meer omdat ik vind dat deze wijsheden onderbelicht worden en ze jou hopelijk net zo goed kunnen helpen als dat het mij heeft geholpen.

De basis

De basis van alles is altijd gezonde voeding. Wanneer je ziek bent geweest is het belangrijk om het lichaam weer op te bouwen en daar zijn bouwstoffen voor nodig. Deze bouwstoffen vind je in eiwitten. Het is belangrijk om iedere maaltijd iets van eiwitten binnen te krijgen zodat het lichaam nieuwe cellen kan opbouwen. Daarnaast voeden jou spieren zich met eiwit en deze heb je in optimale conditie nodig om weer te gaan bewegen.

Je vindt de goede eiwitten in o.a. magere Franse kwark, eieren, onbewerkt vlees en tofu.

Voor antioxidanten en vezels is het naast eiwitten belangrijk om voldoende groente en fruit te eten. Na mijn corona tijd at ik 800 gram groente en fruit per dag. De vezels zijn goed voor je darmen en dus je voedselopname. Daarnaast zijn antioxidanten de goede ridders die je eet en ziektes bestrijden. Probeer bij iedere maaltijd die je eet wat groente naast de maaltijd te eten, dit helpt je om gemakkelijk meer groente per dag te eten.

Vetten

Vetten zijn goed voor je hormonale balans. Deze kan door de corona uit balans zijn geraakt, daarom is het belangrijk om gezonde vetten binnen te krijgen. Daarnaast stimuleert vet in combinatie met eiwit je testosteron en groeihormoon. Wanneer deze twee hormonen hoog zijn zal je er jonger uit gaan zien maar ook meer energie ervaren. Gezonde vetten vind je o.a. in ongebrande noten, avocado’s, koko’s en olijfolie.

Daarnaast is het belangrijk om wat minder granen te eten. Meerdere keren per dag brood of crackers zorgt voor te weinig variatie en is niet goed voor de darm. In de darm worden de meeste voedingsstoffen opgenomen. Brood is niet ongezond, zeker niet de volkoren variant, maar eet dit maximaal 1 keer per dag. Variatie is de sleutel tot een goede gezondheid.

Peulvruchten

Kidneybonen, linzen, kikkererwten, zwarte bonen zijn goed om toe te voegen aan je voeding. Deze bevatten veel vezels en eiwitten. Daarom zorgen ze voor een goede verzadiging. Daarnaast begint een goede gezondheid in je darm en peulvruchten bevatten vele prebiotica. Dit zijn goede bacteriën die zich in de darmen horen te bevinden. Deze bacteriën helpen o.a. bij de opname van je voeding. Een goede opname laat het lichaam optimaal functioneren en dat is wel belangrijk wanneer jij aan het herstellen bent van corona. Door een eenzijdig voedingspatroon, suiker en andere slechte voeding kan het zijn dat sommige bacteriën zich niet meer in de darm bevinden, een probiotica supplement heeft dan geen zin, omdat deze alleen de aanwezige stammen aanvult. Deze kun je wel gaan gebruiken in combinatie met het meer gaan eten van peulvruchten. Ook het drinken van kombucha kan helpen. Echte gezondheid begint in de darmen, daarom is het belangrijk om deze zo snel mogelijk weer op orde te krijgen.

Kort samengevat:

  • Eet iedere maaltijd eiwitten
  • Eet ieder maaltijd groente
  • Eet minimaal 500 gram groente en fruit per dag
  • Eet 4 keer per week peulvruchten

Vele klachten komen pas tot uiting wanneer je moet herstellen van de corona, zo kreeg ik moeilijk lucht tijdens trainingen en was ik snel moe. Ik vroeg mezelf af hoe dit toch zou kunnen, ik sportte 5 keer per week, ik doe alles op de fiets en eet gezond. Zijn er dan toch nog andere dingen die je kunnen helpen. Ik ben opzoek gegaan naar welke supplementen je kunt gaan gebruiken om je te helpen bij je herstel. Want als jij veel van je lichaam eist door sport en beweging heb je veel nodig. En wanneer je moet herstellen van corona, zal je nog meer extra stoffen nodig hebben. Ik ben op onderzoek uitgegaan en kwam tot de volgende supplementen.

Omega 3 vetzuren- Visolie

Omega 3 vetzuren hebben een ontstekingsremmende functie. Daarnaast is visolie goed voor je hart, wat onder andere zuurstofrijk bloed je lichaam rondpompt. Naast het zuurstof transport speelt omega 3 ook een belangrijke rol bij de opname van vitamines A,D,E,K en de mineralen die een belangrijke rol spelen bij de zuurstof opname. Dit supplement zorgt dus voor de basis zodat alle andere supplementen beter kunnen worden opgenomen. Gelukkig slikte ik al omega 3.

Mineraal Concentraat

Dit is een vloeistof die ik vanaf dat ik ben gaan herstellen iedere dag drink. Ook omdat ik dit door het vele sporten veel uitzweet. Mineraal concentraat bevat o.a. Koper, borium, chroom, mangaan, ijzer, zink, magnesium en selenium. Deze mineralen spelen een belangrijke rol bij de zuurstof opname. De belangrijkste pakken we er even uit.

Zink

Zink is onderdeel van vele enzymen in het lichaam. Enzymen zijn stoffen die nodig zijn om processen in het lichaam mogelijk te maken. Zink zorgt voor de opbouw van eiwitten, groei en vernieuwing van weefsel, de stofwisseling en een goede werking van het afweer- en immuunsysteem. Daarnaast speelt zink een belangrijke rol bij onze smaak en reuk. Een tekort aan zink laat je moeilijk ruiken en proeven. Ik had gelukkig geen smaak en reuk verlies, maar wilde wel dat mijn immuunsysteem optimaal werkte.

Selenium

Selenium of seleen is een spoorelement. Selenium zit in de lever en beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Verder maakt selenium zware metalen die soms in voeding terecht kunnen komen minder giftig. Selenium is ook belangrijk voor een goede werking van de schildklier. Het schildklierhormoon is belangrijk voor bijvoorbeeld de groei, de energiehuishouding en de stofwisseling

Magnesium

Magnesium is vooral bekend omdat het helpt tegen onder andere spierkrampen. Maar het helpt ook bij de aansturing van je spieren vanuit het zenuwstelsel. Je leert je spieren dus efficiënter gebruiken. Daarnaast zorgt magnesium ervoor dat vitamine D3 beter opgenomen wordt. Daarnaast zorgt magnesium voor energie. Meer energie na corona klinkt wel als muziek in de oren.

Vitamine D3

Vitamine D3 wordt opgenomen via de ogen en komt vooral uit zonlicht. Het wordt goed opgenomen i.c.m. Magnesium. Daarom is het niet verstandig om bij zonnig weer continu een zonnebril te dragen. Vitamine D3 zorgt voor een goede werking van het immuunsysteem.

Multivitamine

Voor de algemene weerstand en vitaminetekorten nam ik een multivitamine met vitamine K2. Deze vitamine is essentieel voor goede hart en bloed vaten.

Probiotica

Zoals al eerder verteld ondersteund dit de darm en echte gezondheid begint in de darmen. Hier wordt je voeding opgenomen en dit zorgt er dus voor dat de opname optimaal is. Voor mensen die net zoals ik wel wat vaker last hebben van de darm, in mijn geval door het vele sporten. De darmen staat in verbinding met het autonome zenuwstelsel. (Lees daar meer over in het blog over het tweede brein.) Daarom is het belangrijk om je darmen goed te verzorgen.

Peptide

Peptide is bloedplasma uit runderen en bevat van nature zeer veel ijzer. Dit bindt hemoglobine, ook wel het zuurstof in het bloed. Hoe meer zuurstof jij in je bloed kan opnemen hoe beter je conditie en hoe minder snel je buiten adem bent. Dit slikte ik iedere dag voordat ik ging sporten.

Fundazymes

Veel mensen hebben slecht werkend maagzuur. Wanneer je dit hebt is het raadzaam om enzymen bij te slikken. Dit zorgt ervoor dat je opname van je voeding en supplementen optimaal verloopt. Daarnaast kalmeert het je maagzuur. Wanneer je maagzuur vaak omhoogkomt is dit vaak niet het teken van een teveel aan maagzuur, maar eerder van een tekort.

Nu hoor ik je al denken, Dat zijn wel erg veel supplementen. Maar je hebt ze natuurlijk niet allemaal nodig. Je moet kijken wat er voor jou nodig is. De basis is naast gezond eten: Omega 3, multivitaminen, magnesium, mineraal concentraat en vitamine D3. Omdat ik weer 6 dagen in de week wilde trainen, wat veel van het lichaam vraag heb ik ook de rest toegevoegd en toe de klachten minder werden heb ik die weer afgebouwd.

Trainen

Met trainen begin je weer met opbouwen, ik begon met 3 keer per week trainen, een week later zat ik al op 4 en weer een week later deed ik weer 5 trainingen in de week. Ik ben begonnen met wat minder gewicht en wat minder snel op de cardio apparaten, maar merkt na twee weken al dat mij conditie weer langzaam terugkwam. Toen ben ik gaan opbouwen in intensiteit, dus meer intervaltrainingen en zwaardere gewichten. Dit ging zo goed dat ik in week 4 weer op het niveau zat van waaruit ik weer kon gaan opbouwen voor de marathon die ik ga lopen. Daarnaast doe ik 5 Groepstraining trainingen voluit kon doen.

Voor trainingen geldt wel, luister naar je lichaam. Maar ook weer niet te veel. Je lichaam geeft al een beschermingsreactie als je nog maar op 40% van je kunnen zit. Dus je kan wel iets buiten adem raken en je valt niet zomaar flauw. Zorg ervoor dat er opbouw in je trainingen zit en doe ook veel workouts op conditie. Ik raad voornamelijk Groepstraining wods aan en deze op een gemiddelde snelheid. Bouw van daaruit op in gewicht en snelheid. Dit geldt eigenlijk niet alleen voor Groepstraining maar ook voor alle andere sporten. Bouw het op.

Je bent ziek geweest, je lichaam moet herstellen geef het de kans. Hiervoor is voldoende gezonde voeding nodig. Eet dus voldoende en iets meer wanneer je ook nog wilt sporten.

Ik ga je niet overtuigen om dit te doen, ik vertel alleen wat mij geholpen heeft om er weer snel bovenop te komen en binnen een zeer korte tijd weer geheel klachtenvrij te raken. Daarnaast ben ik nu beter op de supplementen gaan letten die ik slik en mijn prestaties zijn alleen maar vooruitgegaan. Dit is iets wat ik echt geleerd heb van corona. Dat wanneer je veel sport en een actieve leefstijl hebt, dat het belangrijk is om genoeg micronutriënten binnen te krijgen. Helemaal wanneer je van iets moet herstellen. Heb je vragen naar aanleiding van dit blog neem dat contact op via de contactpagina of een bericht op Facebook of Instagram kan ook.

Wil je starten met sporten? Boek hier je gratis proefles

Boek je gratis proefles