Het is zomer en iedereen heeft met het zonnige weer wel weer eens trek in een lekker drankje. Gezellig op het terras zitten met vrienden en vriendinnen of een lekker biertje of wijntje bij de barbecue.

Maar hoe erg beïnvloed alcohol ons resultaat?
Kan je met alcohol nog wel afvallen?

Wat is alcohol?

Vanuit het oogpunt van energiedichtheid heeft alcohol 7 calorieën per gram. Dat plaatst het precies tussen koolhydraten en eiwitten – die beide 4 cal/g hebben, en vet – dat 9 cal/g heeft. In tegenstelling tot de andere drie macronutriënten, wordt alcohol niet gezien als essentieel. Toch is het goed om te weten hoeveel calorieën je alcohol bevat. Wanneer we de energiebalans gaan analyseren en je wilt gewichtsverlies realiseren is het belangrijk dat je altijd minder consumeert, dan dat je binnenkrijgt. Het omgekeerde is ook waar, wanneer je meer calorieën inneemt dan dat je verbrand zal je gewicht toenemen. Omdat alcohol een relatief hoog aantal calorieën bevat speelt het een grote rol in de gewichtstoename. Daarnaast is het zo, dat hoe meer je drinkt hoe meer je grenen vervagen en dan komt binge eten om de hoek kijken.

Het is daarom belangrijk dat wanneer je af wilt vallen, je niet alleen je voeding bijhoud, maar ook de drankjes die je drinkt. Dit zijn namelijk wel degelijk ingenomen calorieën.

Welke invloed heeft alcohol?

Uiteindelijk is alcohol niet te vergelijken met normale voeding. Alcohol is een toxine en het beïnvloedt het lichaam Het zorgt ervoor dat onze normale fysiologie niet normaal functioneert en het werkt vooral nadelig in het spierherstel. Studies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat alcohol de eiwitsynthese tot enkele uren na consumptie schaadt, wat geen ideaal scenario is voor mensen die spiermassa willen opbouwen of behouden. Te veel alcohol kan het werk dat jij doet in je box of gym negatief beïnvloeden, doordat het jouw herstelvermogen negatief beïnvloed. Hierdoor kun je later een effectieve nieuwe prikkel toedienen aan je lichaam.

Alcohol heeft ook de neiging ons uit te drogen. Zelfs als we waterinname proberen af ​​te wisselen met alcoholgebruik tijdens een avondje uit, zullen we nog enkele uren last hebben van een slechte hydratatie. De effecten van alcohol kunnen per persoon variëren. Dat heeft te maken met voedingsstatus, lichaamsgewicht, geslacht, maar ook de hoeveelheid alcohol die gedronken is.

Alcohol na het sporten

In 2013 was er een onderzoek, met bier als sportdrank. Onderzoekers lieten de proefpersonen bier drinken met verschillende ABV (alcohol per volume) en natriumgehaltes na het uitvoeren van cardiogerichte oefeningen en observeerden de effecten op uitdroging. Terwijl alle bieren vochtverlies veroorzaakten, had degene met het laagste ABV (2,3%) en hoogste natriumgehalte het minste dehydraterende effect op de proefpersonen. De onderzoeker kwamen tot de volgende conclusie: “Een alcoholarm bier met toegevoegd natrium biedt een potentieel compromis tussen een drank met een hoge sociale acceptatie en een drank die de verergerde vloeistofverliezen vermijdt die worden waargenomen bij het consumeren van bier op volle sterkte.” (Desbrow, Murray en Leveritt, 2013).

Vele media klonk dit als muziek in de oren. Zij gingen de vergelijking maken tussen dit lichte bier en chocolademelk als drankjes na de training. Hoewel het lichte bier minder schadelijk is, is het niet de optimale drank om te herstellen. Na een goede trainingssessie is een uitgebalanceerde maaltijd of een shake met eiwit en elektrolyten een betere keuze om te helpen bij de hydratatie en het herstel van je lichaam. Dan kun je een paar uur later altijd nog genieten van je favoriete drankje.

Alcohol drinken is dus niet bevorderend voor je resultaat. Wanneer je het drink, stopt het bijvoorbeeld de vetverbranding. Dit omdat alcohol een toxine is en eerst moet worden afgebroken. Wanneer je te veel alcohol drinkt vervagen je grenzen en zal je meer gaan snacken, om maar te zwijgen over de lekkere trek van de dag erna.

Alcohol heeft dus wel degelijk negatieve effecten op jouw resultaat. Maar moet je dan nooit meer drinken? Dat zeg ik nou ook weer niet, maar zoals alle reclames al zeggen, drink en geniet met mate. Ik hou ook van een drankje op zijn tijd en alles in het leven draait om balans. Kies de avondjes dat je drinkt en geniet ervan. Ben bewust van wat je dan in je mond stopt en start de volgende dag weer met gezond eten en veel water drinken.

Goede tactieken kunnen zijn:

  • Kies drankjes die je echt lekker vindt, dit voorkomt drinken om het drinken
  • Drink water tussendoor, dit zorgt ervoor dat je kunt bij nadenken
  • Kies ervoor om 1 a 2 hapjes te nemen
  • Drink 1 dag in de week
  • Start met een 0.0 variant.

Geniet af en toe van een drankje. Het leven is er om van te genieten en een borreltje hoort erbij. Voel je dus vooral niet schuldig wanneer je gedronken hebt, maar geef jezelf wel een grens. Het genieten van een drankje zorgt voor een leven in balans, drink daarom ook wat je echt lekker vindt en geniet ervan. Deze gezelligheid zorgt ervoor dat je ontspant en stres loslaat, wat uiteindelijk ook een positief effect kan hebben op je resultaat, als je het maar niet te vaak doet. Momenten kiezen om te genieten, met vrienden is namelijk een krachtigere keuze dan dat jij je van deze momenten onthoud.