Er zijn vele tactieken als het gaat om afvallen. Jezelf uithongeren, meer sporten, een voedingsschema, het bijhouden van je voeding in een app. Buiten jezelf uithongeren zijn dit prima tactieken. Maar wat als geen van deze tactieken voor jou werkt? Wat als je geen zin hebt om alles bij te houden of wilt eten waar jij die dag trek in hebt? Ook dan is er een manier om je te laten afvallen, aankomen of om op gewicht te blijven.

Dat moet gevierd worden

Er zijn vele gelegenheden waar eten bij de sociale norm behoort. Wanneer iemand jarig is wordt dat gevierd met taart. Bij de vrijdagmiddag borrel hoort een borrelplankje en zo zijn er meerdere gelegenheden waar dingen gevierd worden met eten. Dit is niet erg, maar wanneer jij op een dieet bent zal je keuze moeten maken.

Een goede strategie voor deze sociale (eet)gelegenheden is om een keuze te maken. Bijvoorbeeld op een verjaardag maak je een keuze tussen een snack of taart. Zo kan jij balans houden in het eten van lekkere dingen en leg je jezelf niet te veel grenzen op. Waanneer jij je wilt onthouden van ongezonde voeding kan je van tevoren iets extra’s eten van je gezonde maaltijd om de verleidingen te weerstaan. Een goed voorbeeld is om 2 gekookte eieren te nemen.

Als je nagaat waarom je eet is heeft dat vaak te maken met 1 van de volgende motieven:

  • Je een op een bepaalde tijd, bv. 18:00 etenstijd
  • Je eet op een bepaalde gebeurtenis zoals bv. Een verjaardag
  • Je eet uit emotie, je voelt je verdrietig, verveeld of juist blij
  • Je denkt aan eten en gaat daarom eten

Leer je hongergevoel kennen

Wanneer je leert te luisteren naar je lichaam geeft deze prima aan wanneer je honger hebt en wanneer niet. De meeste mensen hebben geen honger wanneer ze eten, maar zij hebben trek. Trek is een gevoel dat voortkomt uit emotie. Wanneer jij de gehele dag aan iets lekkers denkt, krijg jij er vanzelf “trek” in. Wanneer je een gezond gewicht wilt bereiken is het daarom belangrijk dat jij leert hoe je honger herkent.

Veel mensen in de huidige maatschappij weten niet wat een hongergevoel is. Dat is normaal omdat wij een overschot aan voeding tot onze beschikking hebben. Overal waar je bent kunt je binnen een kwartier aan eten komen, uitzonderingen daargelaten.

Het niet herkennen van honger kan komen door verschillende dingen. Sommige van ons eten de gehele dag door zonder dat ze er erg in hebben. Af en toe een graai in de drop pot, een koekje bij de koffie, juist heel veel koffie drinken of ze kauwen de hele dag op een stukje kauwgom. Dit zijn allemaal dingen die ervoor zorgen dat het honger onderdruk wordt. Hierdoor krijg je meerdere problemen omdat deze mensen ook vaak maaltijden over gaan slaan, waardoor het metabolisme niet meer optimaal werkt.

Het is belangrijk om te herkennen wanneer het lichaam iets nodig heeft. Dit geeft het zelf wel aan. Daarom is het belangrijk om te weten welke fysiek seinen het lichaam geeft wanneer het honger heeft, wanneer je vol zit en wanneer je juist moet starten met eten.

De honger seinen zijn de volgende:

  • Grommende maag
  • Buikleegheid
  • Zwaar gevoel
  • Prikkelbaar worden

Een goede tactiek om te leren wat honger is en hoe het voelt is om 1 a 2 dagen te vasten. Dan weet je wat echt honger hebben is en welke seinen je lichaam geeft.

Vaak komt het gevoel als je honger hebt bij de maag vandaan. Deze bevind zich onder je borstbeen. Wanneer daar wat voelt is het een gevoel van honger. Wanneer we kijken naar kinderen, eten die in het begin alleen wanneer ze honger hebben. Ze komen het vanzelf vragen, wanneer ze jong zijn vinden ouders dat geen probleem. Denk maar aan een baby en de fles en een peuter die zijn brood laat liggen. Maar er komt een leeftijd dat ze ouder worden en een vaste etenstijd krijgen, dat ze hun bord moeten leegeten en dan beginnen de problemen. Er wordt niet meer gegeten op wat het lichaam aangeeft, maar op wat het schema aangeeft.

Toch is het niet erg om iedere 3 uur iets te eten. Regelmatig eten zorgt ervoor dat het metabolisme hoog blijft en daarmee voor een optimale vetverbranding. Tenminste, wanneer je de juiste dingen eet. Luister goed naar je lichaam, leer te kijken naar hoeveel honger je heb als je start met eten en vergelijk dit met het gevoel dat je hebt nadat je gegeten hebt. Zo leer je een goede hoeveelheid herkennen.

Je hebt te veel gegeten wanneer je na het eten niet gelijk kunt opstaan om een rondje te lopen. Je krijgt dan het gevoel van steken in je zij, een opgeblazen gevoel, uitbuiken, of wil alleen nog maar even zitten.

Eten aan de hand val je doel

Wanneer je weet wat honger is en weet wanneer je vol zit kan je aan de hand van je doel bepalen hoeveel je moet eten. Ook dit doe je op gevoel.

Wil je afvallen, eet je tot je 80% vol zit
Wil je op gewicht blijven, eet je tot je 90-100% vol zit
Wil je aankomen, dan eet je tot je 110% vol zit.

Dit zal bij de start even wennen zijn maar je leert hierdoor wel heel goed je lichaam kennen.

Eten uit verveling of emotie

Dit is een probleem wat vele mensen hebben. Ook ik heb hier vroeger last van gehad. Ik at de gehele dag door om een gevoel van leegte of verdriet te onderdrukken. Je doet dit omdat jij je na het eten weer even beter voelt. Het eten wat je in deze periode doet is vooral veel ongezonde snacks of snoep. Deze voeding geeft je een geluksgevoel. Dit komt omdat het hormoon dopamine vrijkomt. Dit laat jou je weer even blij voelen. Alleen dit gevoel is maar tijdelijk. Daarna ga jij je weer ongelukkig voel en gaat vervolgens weer eten. Deze cirkel herhaalt zich.

Je wilt dus een andere manier vinden om dopamine vrij te laten in je lichaam. Wat daarbij helpt is om te gaan bewegen of iets doen waar je heel gelukkig van wordt. Ik vond dit heel erg in het sporten, maar ik ken ook verhalen van mensen die het geluk gevonden hebben in muziek, puzzelen, wandelen, een huisdier knuffelen of een goed boek gaan lezen.

Laat het eten staan waar je op de lange termijn ongelukkig van wordt en pak iets op waar je op de lange termijn heel gelukkig van wordt!

Wat verder goed helpt is om te visualiseren hoe jij er in de toekomst graag uit wilt zien. Welke kleding je graag wilt dragen. Zie het voor je dat jij die persoon al bent, dit zorgt voor motivatie om de gezonde keuze te maken en in een later stadium zelfs trots te zijn op jezelf omdat je de snoep hebt laten staan. Dit trotse gevoel geeft ook weer dopamine!

Denk je dan toch dat je echt trek hebt? Drink dan 2 glazen water en vraag jezelf daarna af of je nog steeds honger hebt. Als het antwoord ja is kies dan wat gezonds uit om te eten!

Samen met anderen naar een betere gezondheid?

Boek hier je gratis proefles