Leer hoe jij de tijd krijgt om meer te ontspannen, te sporten, te werken en te genieten van je leven.

Iedereen heeft het tegenwoordig erg druk. Druk met werk, druk met de kinderen, druk met van alles en nog wat. Mensen weten dat ze regelmatig moeten sporten en gezond moeten eten echter het komt er maar moeilijk van. Vaak kunnen ze niet de tijd vinden om te sporten of een gezonde maaltijd te bereiden en kiezen daarom voor andere manieren van ontspanning. Ze zijn simpelweg te druk met andere dingen. Maar waarom lukt het jouw collega’s, vrienden en vriendinnen dan wel? Wat is hun geheim? In dit blog zal ik je het geheim vertellen wat aan de basis ligt van een fit, gezond en krachtig leven, waarin jij niet meer hebt dat je geleefd wordt. Maar waarin jij balans, geluk, vitaliteit en gezondheid gaat vinden.

“If you fail to plan, you plan to fail.”

Is een uitspraak die ik geleerd heb van een van mijn coaches. De meeste mensen hebben in hun agenda hun werkafspraken staan. Sommige de afspraken wanneer ze gaan trainen, maar dat is het wel een beetje. Voor de rest zien ze wel wat er op het pad komt. Dat had ik ook, ik wist wanneer ik ging trainen en werken en voor de rest zag ik het wel. Hierdoor denk je dat je veel vrije tijd hebt en zo ga jij je tijd ook besteden. Totdat er op een dag zoveel werkzaamheden liggen dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Je hebt dan het gevoel dat je geleefd wordt, nergens tijd voor hebt en dat geen project ooit ten einde komt. Je loopt over van ideeën, maar geen een wordt er voltooid. Zo was het ook een beetje in mijn leven. Totdat ik hier zo gestrest van raakte dat ik dacht dit moet anders.

Elke succes is het gevolg van een goede planning.

Wanneer jij weet wat je wilt bereiken en wat ervoor nodig is om het te bereiken kan je een plan gaan opstellen. Als jij het doel het om je energiek, gezond en vitaal te voelen. Vrij van stres en waarin jij de dingen kunt doen die jij graag wilt doen zul je een aantal dingen moeten plannen en beoefenen. Je wilt ervoor zorgen dat je tijd hebt om te sporten, gezond te eten, te ontspannen, stres management en tijd hebt van de relaties die jij belangrijk vindt. Dit zijn dingen die jou daarbij helpen. Je zult deze dingen dus in jouw dag moeten verwerken, naast dit dingen zoals werk en andere taken.

Vooruitzien is regeren.

Wanneer jij aan het begin van de week een uurtje plan om je aankomende week door te nemen, kun je kijken welke obstakels zich zullen opdoen die week. Hier kun je alvast op anticiperen en een plan voor maken. Neem nu bijvoorbeeld het gezond eten, maar je bent de hele week veel onderweg en je hebt geen tijd om eten te maken. Dan kun je bijvoorbeeld in plaats van naar het tankstation gaan, kijken waar zich saladebars bevinden of een supermarkt, zodat jij een verse salade kan halen. Heb je een week met veel vergaderingen, dan kun je die dag een groene smoothie meenemen op die dag.

Weet je dat je een drukke dag hebt en in de avond geen zin meer hebt om je eten te snijden en te bereiden, doe dit dan op een moment in de week dat het wat rustiger is. Bijvoorbeeld op zondag. Het vooruit dealen met deze situaties is de sleutel tot jouw succes.

Heb jij bijvoorbeeld helemaal geen zin om groenten te snijden, zorg er dan voor dat je alles voorgesneden of in diepvries vorm koop. Heb je vaak dat er dingen tussendoor komen, zorg dan dat je gemakkelijke en gezonde tussendoortjes hebt klaar staan, zoals gekookte eieren, een eiwitshake of kwark.

Als jij geen tijd neemt voor jezelf, neemt een ander jouw tijd in.

Wanneer jij geen planning maakt van de dingen die je graag gedaan wilt hebben. Heb je geen afspraak met jezelf. Wanneer iemand jou dan vraag voor iets waar je eigenlijk geen tijd voor hebt, zul je vaak ja zeggen. Je hebt immers toch geen afspraken staan.

Het zeggen van nee, is voor de meest mensen heel moeilijk. Maar een nee tegen een ander is een ja tegen jezelf. Dit wil niet zeggen dat je altijd nee moet zeggen tegen de ander. Je kunt deze afspraken maken op de legen plekken in je planning. Dan doe je dit wanneer het jou uitkomt en wanneer jij ook echt tijd hebt voor de afspraak. Omdat dan alles gepland staat, spelen er geen andere dingen en heb je je focus ook echt bij je afspraak waardoor je het veel echter mee maakt. Daarnaast zullen je het jezelf nooit verwijten wanneer je tijd tekortkomt, alles staat immers gepland in je week.

Plan zoveel mogelijk

Een goede agenda bevat alle aspecten van gezondheid. Dus je plant niet alleen je werk afspraken in, maar ook je sporten, je boodschappen, je eten voorbereiden, wanneer je aan stress management gaat doen (bijvoorbeeld een boek lezen, tekenen, muziek luisteren of spelen, meditatie). Afspraken met vrienden en familie, wanneer je wilt wandelen. Alles wat jou helpt om je leven leuk en gezond te maken plan jij in je agenda. Plan vooral de dingen die voor jou belangrijk en plan deze als eerste. Dit zijn afspraken die jou helpen naar het leven dat jij wilt. Kies daarna voor dingen die minder belangrijk zijn voor je en zo vul jij je agenda. Wanneer je agenda vol is laat je alle zaken die je niet belangrijk vindt vallen.

Plannen is prioriteiten stellen en het zorgt voor orde in je leven. Het zorgt voor structuur en structuur zorgt uiteindelijk voor rust en overzicht. Het zorgt ervoor dat je gedaan krijgt wat je gedaan wilt hebben. Stel aan het begin van de week een doel, een focuspunt. Waar wil je meer structuur in creëren. Ik zelf neem zondag een uurtje de tijd om mijn week door te nemen. Maar je kunt in de ochtend ook wat eerder je bed uitgaan, of in de avond even gaan zitten voor een dagplanning. Doe vooral wat voor jou werkt.

Concrete acties:

  • Kies een dag, avond of ochtend uit om een planning te maken
  • Maak jouw planning altijd met een focuspunt
  • Plan niet alleen je werk maar ook je ontspanning, sporten, afspraken met vrienden/vriendinnen
  • Plan in wanneer je boodschappen gaat doen
  • Plan in wanneer jij je maaltijden voorbereid
  • Zet op sportdagen je trainingsspullen klaar
  • Zorg voor snelle en gemakkelijke tussendoortjes
  • Zeg NEE tegen dingen die niet passen in jou planning en die niet belangrijk voor je zijn.

In het woord planning zit plan, laat jouw planning jouw plan zijn naar een fit, gezond, gelukkig leven!

Plan nu alvast je training in voor deze week door een gratis proefles te boeken.

Boek hier je gratis proefles