Heb je cardiotraining nodig om vet te verbranden? Dat niet, maar een goed geconditioneerde spier biedt je wel veel voordelen in het bereiken van een fit en gezond lichaam.

Wanneer jij streeft naar optimale fitheid is het belangrijk dat zowel jouw conditie als je kracht goed ontwikkeld zijn. Je hebt krachttraining nodig voor gezonde spieren en gewrichten en je hebt je conditie nodig om energiek te functioneren gedurende de dag. Maar er is meer.

Wanneer je vet wilt verbranden, zal je lichaam dat doen door energie vrij te maken uit die vetten. Dit noemen we vetoxidatie. Dit gebeuren in de spiercellen genaamd mitochondriën. Deze breken de vetzuren af tot kleine stukjes en die vormen weer energie. Die mitochondriën kan je dus ook wel de energiecentrale noemen van je spier.

Wanneer je het woord vetoxidatie ontleed, in vet en oxidatie. Komt oxidatie van het Engelse woord oxygen oftewel zuurstof. Dit is de reden dat een goed cardiosysteem belangrijk is wil je op de meest efficiënte manier vet verbranden. Het gaat voor het lichaam het beste wanneer het zo goed mogelijk met zuurstof om kan gaan. Dit doe je onder andere door je spieren te trainen op uithoudingsvermogen. Hoe meer je op uithoudingsvermogen traint hoe meer mitochondriën je aanlegt. Hoe meer energiecentrales hoe meer energie er verbrand wordt en hoe meer calorieën je kunt eten en toch kan afvallen. Hoe lijkt het jou om als vrouw 2200 calorieën te eten en dan toch vet te verliezen? Of als man met 3000 calorieën? Zou je afvalproces niet een stuk gemakkelijker worden?

Trainingsadvies:

Dit betekent natuurlijk niet dat dit proces onbeperkt doorgaat. Het is wel degelijk belangrijk om krachttraining te doen. Vooral als je er beter uit wil zien. Maar 1 maand per jaar je focussen op het cardiosysteem en trainen in je vetverbrandingszone op 60-70% van je maximale hartslag is goed om een goede basis te leggen voor het jaar. Deze trainingen zijn op een lage intensiteit en duur rond 60 minuten. Dan hoe je het gedurende de verdere 11 maanden alleen maar bij te houden eens in de 2 weken.

Meer mitochondriën in je spieren krijg je door hoge herhalingsaantallen (15-20 herhalingen) te doen. Dit helpt je dus niet alleen een goede techniek ontwikkelen maar het legt de basis voor een succesvol afvaltraject op de lange termijn. Wanneer jij meer energiecentrale hebt kan je lichaam meer calorieën verwerken en dit helpt je om een gezond gewicht ook op de lange termijn vast te houden.

Wat verder een voordeel is voor het ontwikkelen van een goed cardiosysteem is dat je lichaam op deze manier hersteld en je kunt het dus ook gebruiken als herstel training. Het lichaam zal minder stress ervaren en een lichaam zonder stress valt beter af. Meer hierover in een volgend blog.

Wil je nu al meer weten? Kijk dan deze video https://www.youtube.com/watch?v=_5RgJp_ZaPc

Beginnen met kracht en conditie training onder begeleiding?

Boek hier je gratis proefles

Starten met gezonder eten?

Download een gratis voedingsschema