Positieve stress is goed, het zorgt ervoor dat je adapteert en sterker uit een situatie komt. Maar te veel stress, leidt tot chronische stress en dit is niet goed voor je. Vaak is het zo dat stress in de weg staan tussen jou en resultaat en als je de factor stress niet controleert zal je nooit resultaat gaan behalen.

Veel mensen denken dat ze geen stress ervaren. Maar het kan zomaar zijn dat je de stress geadapteerd hebt in je leven en het daardoor niet meer als stress ervaart. Je lichaam staat op dat moment echter nog wel onder stress. Je zult deze stress moeten managen, wanneer je echt stappen wilt zetten.

Hypotheek, werk, relaties, kinderen, slecht slapen, te veel trainingen, slecht eten en te weinig eten kunnen allemaal redenen zijn voor een lichaam onder stress. Gelukkig is stress management niet zo moeilijk als we allemaal denken. We moeten alleen de tijd nemen en ademhalen. We kunnen stress meten door middel van hartslag en bloeddruk. Dit leert je wanneer je rust moet nemen en wanneer je weer kunt gaan trainen en welke training voor jou het beste is.

Autonome zenuwstelsel

Stress komt voort uit het autonome zenuwstelsel. Dit zenuwstelsel is altijd aanwezig en bestaat uit 2 componenten. Het vecht/ vluchten en het rust en herstel systeem. Het vlechten/vluchten systeem is van oudsher een acuut systeem wat aanspringt zodra er gevaar dreigt of er een acute taak verricht moet worden, zoals het najagen van eten. Dit systeem is ervoor om maar even aan te staan en overleven staat centraal. Dus alle andere taken, zoals het verteren van voeding, het verbranden van vet staan stil wanneer dit systeem aan staat. Overleven heeft altijd prioriteit voor het lichaam.

Aan de andere kant hebben we het rust en herstel systeem. Dit systeem is ons levenspad. In dit systeem brengen we ons lichaam tot rust en werken alle systemen zoals ze moeten. Dit is de ideale status voor vetverbranding, spiergroei en herstel van weefsels.

Beide systemen voeden zich anders. Bij overleven is het van belang dat er snel energie voor handen is, daarom zitten mensen die last hebben van chronische stress vooral in de koolhydraat verbranding. Het heeft continu energie nodig die snel om te zetten is. Vandaar dat dit lichaam blijft vragen om snelle suikers. Ook wanneer het lichaam al veel suikers heeft opgeslagen als vet, prefereert het alsnog snelle suikers in plaats van de opgeslagen suikers in vet. Om mensen die chronisch gestrest zijn tot rust te laten komen is het goed om deze mensen een dieet laag in koolhydraten te geven, zodat het systeem niet continu geprikkeld wordt. De vraag naar koolhydraten zal in het begin hevig zijn, maar zal na een aantal weken afnemen, omdat het lichaam erachter komt om de opgeslagen energie, de vetmassa, te gebruiken als energie bron. Wanneer deze bron uitgeput raakt en mensen een lager vetpercentage bereiken is het van belang om meer koolhydraten te gaan eten om het lichaam toch te voorzien van de benodigde energie. Dus hoe fitter je wordt hoe meer koolhydraten je nodig hebt voor je dagelijkse activiteiten.

Mensen die in het rust en herstel systeem zitten halen hun energie uit zuurstof en vetverbranding. Dit is het systeem waar het lichaam zich gedurende de dag het meeste in zou moeten bevinden. Hier kan je herstellen van je training, je voelt je rustig en alle lichamelijk processen verlopen volgens plan. Om je in dit systeem te krijgen is niet alleen de juiste voeding, training en stress management van belang, maar ook minimaal 7 uur slapen per dag.

Training is stress wat te toebrengt aan het lichaam, wanneer je traint bevindt het lichaam zich in het vechten/vluchten systeem. Het denk dat je aan het worstellen bent met een tijger. Wanneer deze activiteit voor bij is wil het zo snel mogelijk weer naar het rust en herstel systeem om te herstellen van de training. Wanneer jij dus al een stressvolle dag gehad hebt en je al in het vechten/vluchten systeem begeeft, is het dus niet slim om een zware training, als interval of krachttraining, te gaan doen. Je komt namelijk niet meer in het herstel systeem maar dient het lichaam alleen maar meer stress toe, totdat het een keer breekt. Op dat moment kan het beter zijn om een cardio training te gaan doen, deze training gaat vooral op zuurstof en brengt je automatisch weer naar je herstel systeem. Waardoor je lichaam weer tot rust komt. Wanneer je in dit systeem bent is optimaal herstel en de optimale prestatie mogelijk.

Het belangrijkste wat jij je lichaam kunt leren is om te herstellen van een trainingsprikkel. Hoe beter jou lichaam kan herstellen, hoe eerder jij het weer een nieuwe prikkel kan geven. Degene die het beste kan herstellen zal het beste resultaat behalen. Daarom is het goed om na een zware krachttraining of interval training even te rekken of om rustig uit te fietsen of lopen, hoe eerder jou systeem weer in het rust en herstel systeem zit hoe eerder het herstel proces kan beginnen.

Hoe kan jij weten in welk systeem je zit?

Dit kan je meten door middel van bloeddruk, rust hartslag en HRV. Je bloeddruk en rusthartslag meet je door middel van een bloeddrukmeter, je HRV kan je meten middels een app Elite HRV en een hartslagband.

Wanneer je bloeddruk erg hoog is, is het tijd voor rust. Een verhoging van 10 punten geeft namelijk al een twee keer zo grote kans op hartproblemen. Een licht verhoogde bloeddruk is te verlagen door een training met lichte gewichten en is gericht op conditie en niet op intensiteit. De gouden standaard van bloeddruk is 115/75. Hij mag rond 10 punten er boven en 10 eronder schommelen. Wanneer hij daar ver boven zit is krachttraining een slechte keuze, omdat krachttraining met oefeningen als de squat de bloeddruk verhoogt. Je kunt op dat moment beter kiezen voor oefeningen op lichter gewicht en niet zo zwaar voor je zenuw stelsel. ipv squats kun je bijvoorbeeld lunges doen. Veel mannen hebben last van een hoge bloeddruk omdat ze vaak de conditie training links laten liggen en zich focussen op krachttraining. Wanneer je bloeddruk ernstig verhoogd is is het slim om je lichaam te laten herstellen en je bloeddruk omlaag te brengen.  Dit kan je doen door middel van een wandeling, sauna, meditatie, stretchen, yoga of door een herstel training te pakken op een hartslag van 50-60% van je max hartslag.

Een te lage bloeddruk is ook niet goed, dit kan flauwte veroorzaken. Vaak hebben vrouwen hier last van. Zij laten krachttraining vaak links liggen en kiezen voor te veel cardio training. Zoals cardioapparaten, steps maar ook een groepsles als bodypump is een cardio training. Voor deze mensen is het trainen met zwaardere gewichten een goede oplossing.

Een goed bloeddruk zorgt ervoor dat het lichaam goed hersteld en meer vet kan verbranden en meer spiermassa opbouwen. Je krijgt dus sneller trainingsresultaat.

Hoe gaat dit in de praktijk. Meet je bloeddruk iedere week om je startpunt te bepalen. Het eerst wat je wilt doen is je bloeddruk rond die 115/75 krijgen. Wanneer die gelukt is via cardio trainingen of krachttrainingen. Ga je bewust deze druk verhogen, wat dat is wat krachttraining doet. Doe dit voor ongeveer 4 weken. Is je bloeddruk dan bijvoorbeeld 140/90, plan dan weer een herstelweek in waarin je lichter gaat trainen en je bloeddruk weer terug brengt tot die 115/75. Ben je daar weer in de buurt kunt je weer zwaarder gaan trainen.

De 115/75 is niet geheel heilig. Mensen die van nature wat meer aanleg voor cardio hebben en daar meer op gefocust zijn hebben een lagere bloeddruk. De mensen die wat meer gespierd zijn hebben een wat hogere bloeddruk.

Meer tekenen van stress

  • Wakker worden om te plassen
  • Leaky gut
  • Veel WC papier gebruiken
  • Slechte stoelgang
  • Onverteerd voedsel in je ontlasting
  • Gehumeurd
  • Snel geëmotioneerd
  • Weinig energie
  • Verslechterde sportprestaties
  • Overgewicht
  • Angst
  • Slechte tegen fel licht kunnen

Dit zijn allen tekenen dat je lichaam onder stres staat en dat je dus niet meer stres dmv. krachttraining moet opbouwen. Natuurlijk is stressmanagement een combinatie van training, voeding, mindset en de juiste balans in je leven. Je zult merken wanneer je dit onder controle hebt je ook van vele van de bovenstaande klachten afkomt.

Wil jij een betere conditie en meer snelle trainingsresultaten? Boek dan nu een proefles

Boek hier je gratis proefles