Het lukt je maar niet om af te vallen en dat is frustrerend. Je hebt al vele dingen geprobeerd maar niets lukt. Je bent al bij de diëtist geweest, je hebt meerdere dieetboeken op je plank staan maar bij jou werkt niets. Je bent wel eens afgevallen, maar bent inmiddels het gewicht alweer aangekomen omdat je de manier van eten maar saai en eentonig vond. Je snapt heus wel dat je niet te veel mag snoepen, maar dat er helemaal geen gewicht afgaat en alleen maar bijkomt is heel frustrerend. Het meest vervelende is dat je niet snap waarom.

In dit blog ga ik je een aantal vaardigheden uitleggen die jou kunnen helpen bij het afvallen. Deze skills zorgen er natuurlijk niet voor dat je kan eten wat je wilt zonder aan te komen. Maar ze helpen jou wel om balans te vinden tussen een gezond voedingspatroon en een keer lekker uiteten of een geniet momentje op de bank, zonder dat de weegschaal gelijk weer hoog uitslaat. Deze vaardigheden helpen je ook wanneer je last hebt van eetbuien en wanneer jij op een simpele manier een eetpatroon wilt ontwikkelen waarbij je kan afvallen of op gewicht blijven zonder al te veel moeite te doen.

Ik geloof namelijk niet dat mensen hun gehele leven lang op een eetschema of dieet moeten, om fit, gezond en energiek door het leven te gaan. Je moet leren je lichaam te begrijpen en zelf je ideale eetpatroon ontwikkelen. Dit doe je door vaardigheden te ontwikkelen en je eigen weg te vinden in voeding. Een weg die bij jou past. Voedingsschema’s en diëten zijn gemaakt voor de gemiddelde persoon, maar iedereen heeft een individuele aanpak nodig.

Deze vaardigheden vormen de basis voor wanneer jij je leven lang een gezond, fit en energiek leven wilt leiden.

Vaardigheid 1: Denk simpel en ga niet moeilijk doen, zorg gewoon dat de basis goed is.

Maak het niet onnodig moeilijk!

Iedereen weet wat gezonde producten zijn en wat niet. Van 1 hamburger word je niet dik en van 1 salade word je niet slank. Iedereen weet dat groente en fruit gezond zijn. Dat je niet te veel bewerkt vlees moet eten. Zo min mogelijk pakjes en zakjes moet gebruiken en dat sauzen vaak vol zitten met suiker. Daarnaast weet ook iedereen dat je van frisdrank, koek, snoep en chips dik wordt.

Wanneer jij je gezond en energiek wilt voelen, zal je een aantal dingen moeten laten. Zo simpel is het, alles heeft een prijs. Ik zie te veel mensen die maar niet afvallen discussiëren over welke afval shake ze moeten nemen, terwijl ze iedere dag een koek bij de koffie doen en in het weekend 2 zakken chips leegeten. Shake en pillen werken niet, als de basis niet goed is. En een dieetpil of shake gaat je niet redden.

Als het smaakt als snoep is het snoep!

Er bestaan geen gezonde varianten van slechte producten. Dus denk niet iedere dag cola light kan wel en een koekje met extra vezels zal best gezond zijn. Koek, snoep, frisdrank en chips zijn niet gezond, hoeveel vezels of minder suiker ze ook bevatten. Gebruik je gezonde verstand!

Je hoeft nog niet in detail te gaan, maar zorg ervoor dat je voldoende groente en fruit eet. Eet veel eiwitten in de vorm van bv. Magere Franse kwark naturel, vlees, vis, ei etc. Laat doordeweeks de lekkernijen staan en drink geen frisdrank meer. Ga in het weekend niet helemaal los, maar kies 1 moment uit om te genieten. Ik kies vaak om zaterdagavond te genieten van een biertje met wat hapjes. Dit geeft mij voldoening, een moment om naar uit te kijken en ik kan er echt intens van genieten. Wat dit mij ook geeft is voldoende motivatie om de komende week er weer vol tegenaan te gaan. Dit is tevens ook het grote geheim wat ik deed toen ik 20 kilo afviel in 6 maanden.

Vaardigheid 2: Maak tijd en een planning

Geen tijd hebben, betekend dat je geen prioriteit stelt.

Je wilt gezond eten als een prioriteit in jouw leven gaan zien. Voor prioriteiten moet je tijd maken. Je gaat dingen inplannen in je agenda. Let op dit zijn belangrijke afspraken, dus hou je eraan!

Plan in wanneer je naar de winkel gaat en ga voorbereid. Maak een boodschappenlijst met de producten die je nodig hebt en laat de rest in de winkel liggen. Bedenk dus van tevoren wat je die week of 3 dagen gaat eten en zorg dat de maaltijden in huis zijn. Dit voorkomt dat je later geen tijd meer hebt om naar de winkel te gaan en op de bank beland met thuisbezorgd.

Plan je maaltijden vooruit en bereid deze voor. Zorg dat je een moment inplant wanneer jij de tijd hebt om je groente te snijden, eventueel al wat maaltijden voor te bereiden. Wat mij helpt is dat ik altijd te veel kook, zodat ik een gedeelte van de maaltijd kan invriezen, deze pak ik wanneer ik weet dat ik een drukke dag heb.
Bereid ook de voeding voor die je gemakkelijk kan pakken en vaak nodig hebt. Producten als havermout, eieren en rijst zijn gemakkelijk in de koelkast te bewaren en kan je in grotere porties maken.

Plan wanneer je gaat trainen. Zet je trainingstijden in je agenda en kom je afspraak met jezelf na! Zorg dat, op de dag dat je gaat trainen, je sportkleding schoon is en dat je tas klaar staat. Wanneer je direct na je werk sport neem je je tas mee naar het werk. Anders hoe je in de avond niet meer je tas te pakken, maar staat hij al klaar. Je hoeft na het eten alleen nog je tas te pakken en naar het sporten te gaan.

Plan ontspanning en me-time in. Het is heel belangrijk dat je ook ontspant. Een lichaam onder stress kan niet afvallen en ook niet sterker worden. Daarnaast is het ook blessures gevoeliger. Zorg dus dat je tijd neemt voor jezelf, weg van alle drukte en stress en leer ontspannen. Doe dit door bv. Een wandeling of lezen.

Belangrijk! Let op waar je knelpunten kunnen zitten in de week. Wanneer je dat weet kun je erop anticiperen en weet je wat je moet doen wanneer een moeilijk moment zich voordoet. Je kunt bijvoorbeeld een smoothie meenemen naar een lange vergadering.

Vaardigheid 3: Ontwikkel een ochtendritueel

Win de ochtend, Win de dag!

Dit is een uitspraak van in van mijn inspirators Ben Bergeron. Iedereen begint de dag al gehaast. Dit komt vaak omdat ze te laat uit bed gaan, omdat ze de avond ervoor te laat naar bed gaan. Hierdoor hebben ze tijd te kort en begint de dag heel stressvol. Een stressvol begin, zorgt voor een stressvolle dag. Zorg eerst voor een goede nachtrust en sta ruim voordat je naar je werk moet op, zodat je rustig wakker kunt worden. Ga lekker zitten en ontbijten. Als je de morgen in rust begint, zal ook de rest van de dag rustiger verlopen.

Mijn huidige ochtendritueel ziet er als volgt uit. Ik word wakker 1,5 uur voordat ik moet starten. Dan begin ik met een ochtend meditatie van 3 tot 5 minuten waarin ik mijn dag doorneem. Vervolgens stap ik 2 minuten onder een koude douche. Maak vervolgens mijn ontbijt klaar en lees mijn persoonlijke statement. Dag vul ik mijn dagboek in, waarin ik 3 dingen beschrijf waar ik dankbaar voor ben. Dit zorgt ervoor dat ik mijn dag blij en positief begin. Vervolgens maak ik een planning voor de dag en denk aan 3 dingen die ik in ieder geval gedaan wil hebben. Vervolgens ga ik naar mijn werk.

Een ochtendritueel ontwikkel je stap voor stap en moet ook bij je passen. Ontbijt je nu nog niet rustig, dan is dat je eerste stap. Vanaf daar kun je je ochtendritueel uitbouwen naar bijvoorbeeld 3 dingen beschrijven waar je dankbaar voor bent. En zo bouw jij jouw ochtendritueel uit.

Het voordeel van een ochtendritueel is dat je tijd hebt voor een gezond ontbijt. Zoals bijvoorbeeld kwark met noten en een stukje komkommer. Wanneer jij gezond ontbijt en minder druk je dag ingaat, zal je minder ongezonde keuzes maken en scherper en energieker je dag doorlopen!

Wil je meer Tips of graag met mij werken? Boek dan nu een gratis intake voor fitheidscoaching of een gratis proefles via onderstaande knop.

Boek hier je gratis intake