Je valt maar niet af, je train super veel en eet heel weinig en toch val je niet af. In het ergste geval, je komt zelf aan. Hoe komt dat toch en wat kan je doen om dat om te keren.

Het is een veel voorkomend probleem, mensen willen heel graag afvallen, maar het lukt maar niet. Veel trainen, weinig eten. Nog meer trainen, nog minder eten, maar uiteindelijk werkt niets. Dit komt omdat het lichaam niet in staat is om jou trainingsprikkel te verwerken, omdat het te weinig energie heeft.

Ik vergelijk dit wel eens met een vakantie, je probeert met een volle tank brandstof naar Frankrijk te rijden en je komt net aan op je bestemming. Het volgende jaar ga je naar Spanje, op een half volle tank en vind je het vreemd dat je onderweg strand. Dit is het proces wat we ook doen in ons lichaam we gaan meer sporten, maar minder eten. We hebben dus eigenlijk meer energie nodig, maar we eten minder. We gaan door tot de auto crasht.

Afvallen is voor ons lichaam geen essentieel proces. Een goede bloeddruk, hartslag, vertering van ons eten, hormonale balans etc zijn dat wel. Wanneer die processen optimaal verlopen, dan zal het lichaam ook optimaal kunnen afvallen. Wanneer je te weinig eet heeft dat gevolgen voor je stoelgang, je vertering van je voedsel, bij vrouwen een uitgestelde menstruatie, haar uitval en een hormonale disbalans. Voeg daarbij toe dat we te veel trainen en te weinig rust nemen en je stuur ook nog een je hartslag en je bloeddruk door de war en je bent je lichaam aan het slopen. Het is niet meer in staat om de essentiële taken uit te voeren, laat staan om jou te laten afvallen.

Daarom is het van belang, wil jij gaan afvallen om eerst je slaap, vochthuishouding, voeding, arbeidsrustverhouding met trainen, stres onder controle te krijgen wil je aan gezond en blijvend afvallen denken.

Het belangrijkste wat je eerst wilt leren is om:

1 7 tot 8 uur per dag te slapen

Je lichaam herstelt zich gedurende je slaap. Het is beter om 8 uur te slaap, dan om 4 uur te slapen en een extra training mee te pakken. Daarnaast zorgt een goede nachtrust voor minder stres en een goede hormoonhuishouding

2 Gezond te eten

Gezond en voldoende eten zorgt ervoor dat het lichaam zijn essentiele taken kan uitvoeren, daarnaast maakt het energie vrij om een optimale sportprestatie te leveren en energie vrij om vet te verbranden

3 Zoek een hobby

Mensen met een hobby, een andere dan sporten, hebben een minder hoog stres level. Minder stress op het lichaam zorgt ervoor dat het gemakkelijker afvalt

4. Rust voldoende

Een extra rustdag toevoegen, maakt jou echt niet minder. Eerder beter. Tijdens het trainen maken we het lichaam kapot, om het vervolgens sterker terug te laten komen. Als jij te veel train en het lichaam is nog niet herstelt, maak je een stuk lichaam stukker tot dit niet meer op te lossen is. Gevolg blessures, stres, slechte hormoonhuishouding, slecht slapen etc.

5. Voldoende water drinken

Het lichaam bestaat voor 90% uit water, dit is nodig om het lichaam optimaal te laten presteren, het water moet regelmatig worden aangevuld om deze optimale prestatie te houden. Drink daarom minimaal 2 liter water per dag.

Zorg eerst dat al deze dingen optimaal functioneren en je zult zien dat het afvallen veel gemakkelijker gaat.

Wil jij meer weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Boek hier je gratis intake