Bij de meeste mensen gaat het eten van het diner goed. Ze eten dan alle voedingsbronnen en nemen over het algemeen meer te tijd om te eten. Dit komt de vertering van je voeding en de opname van voedingsstoffen ten goede. Vaak is dit ook de eerste maaltijd waarin een groot aantal eiwitten gegeten wordt.

Wat gaat er dan wel mis?

Veel mensen willen dat het eten lekker is, maar de functie van voeding is dat het ons energie geeft. Op de juiste manier eten kan onze gezondheid een enorme boost geven. Wanneer je op een gezonde manier eet, helpt dit je bij darmklachten, hoofdpijn, verhoogde bloeddruk, vage lichamelijke klachten, stress, maagzuur en nog vele andere dingen. Het is dus belang dat we onze maaltijden zo gezond mogelijk maken.

Wanneer mensen gaan kiezen voor lekker, kiezen ze vaak producten uit pakjes en zakjes. Deze lijken op het oog niet heel slecht, maar vergis jezelf daar niet in. Een gemiddelde tomatensaus uit een potjes bevat al snel 8 klontjes suiker. Witte rijst en witte pasta’s bevatten vele lege koolhydraten, wanneer dit niet direct wordt omgezet naar energie, wordt dit veelal opgeslagen als vet.

Verder eten mensen veel bewerkt vlees als gehakt, gemarineerde kip of biefstuk, boomstammetjes, slavinken en schnitzels zijn hier voorbeelden van. In die marinade zit o.a veel suiker, maar ook veel zout. Waarvan bewezen is dat grote hoeveelheden schadelijk zijn voor onze gezondheid.

Groentes als bloemkool en witlof, moeten gegeten worden met een sausje. Boerenkool met vette jus en een vette rookworst. Dit zijn allerlei dingen hoe wij van een gezonde maaltijd een ongezonde maaltijd maken.

Een keer deze maaltijden eten is niet erg, maar vaak worden dit soort keuze meerdere keren per week gemaakt.

Het is dus van groot belang om bij het diner zoveel mogelijk pure dingen te bereiden. Stukken vlees die we zelf marineren in olijfolie en dan kruiden. Bloemkool kan met kerriepoeder en sausjes en soepen kunnen we zelf maken. In het begin is dit wel even wennen, maar na een aantal weken verandert je smaak, leer je de smaken van het voedsel waarderen en proeven.

Bordindeling

Wil jij een gezond maaltijd hebben is het belangrijk dat je de helft van je bord volschept met groente, dan is er een kwart voor je aardappelen, rijst of pasta en een kwart voor je veel, tofu, eieren of vis. Zo eet je volle borden en zorg je ervoor dat je minder calorieën per maaltijd binnenkrijgt.

Neem ook de tijd om je maaltijd te bereiden en besteed zoveel en experimenteer met kruiden.

Opdracht:

Probeer deze week te eten zonder bewerkte producten.

Voorbeelden zijn:

    • Zalm met gepofte aardappel en spinazie
    • Kipfilet, zilvervliesrijst en wokgroente
    • Biefstuk, met zoete aardappel en broccoli
    • Tempeh, met volkorenpasta en pastapastagroente in tomaten in blokjes

Wil je ook werken aan je fitheid?

Klik hier en kom meer te weten over fitheidscoaching

Gratis intake