5 lunch gerechten: snel te bereiden en gemakkelijk mee te nemen

Voor een gezonde lunch komen we vaak in de problemen. Wat moet je anders eten dan brood? Brood is gemakkelijk mee te nemen. Echter het is niet de gezondste keuze. Gelukkig zijn er een aantal kleine aanpassingen die je kunt doen om je maaltijd net wat gezonder te maken. Daar gaan we het over hebben.

Toen ik begon met mijn lunch te veranderen, vroegen mensen aan mij is dat niet saai, iedere dag sla. Maar met salades kan je heel erg variëren. Zo kan je werken met vlees, vis, geitenkaas, eieren, verschillende soorten noten, verschillende sla soorten. Noem maar op. Er zijn evenveel mogelijkheden als brood met beleg. Het voordeel aan een salade is dat het gemakkelijk mee te nemen is, eventueel in je brood trommel.

Maar wat als je de gehele dag onderweg bent? Dan is het ten eerste zaak om tijd te nemen om te gaat eten. Stop langs de weg en ga lunch. Dit is ook een moment om je hoofd leeg te maken en je eventueel voor te bereiden op je volgende afspraak. Zorg dat jij je lunch inplant in je agenda.

Variatie

Uit ervaring van het werken met mensen met een eetschema kan ik zeggen dat mensen niet de variatie missen. Dat is vaak wel een excuus wat ze gebruiken, als je ze vraag hoe het gaat. Ze hebben jarenlang geluncht met brood, dag in dag uit en nu missen ze variatie. Wanneer je aan iets nieuws begint mis je geen variatie, je vindt de verandering lastig. En dat is ook zo. Mensen doen graag wat ze gewend zijn om te doen. Verandering kost tijd en is vaak lastig. Maar hoeveel moeite is het werkelijk om als je bij de benzinepomp sta een salade te bestellen in plaats van een gehaktstaaf. Als je iets wilt kan dat altijd, maar het begin is even lastig.

Mening van anderen

Waar veel mensen ook bang voor zijn is de mening van anderen. Toen ik anders ging eten, werkte ik nog in de bloembollen. Dit is een cultuur van brood, brood en af en toe een stukje fruit. Je krijgt daar dan de opmerking als je iets anders mee hebt, wat heb jij nou? Dat eet je toch niet als lunch of je bent toch geen konijn. De vraag die jij je moet stellen is doe je dit voor je collega’s of voor jezelf? Wanneer je het maar lang genoeg volhoudt en echt kiest voor jezelf, zullen dit commentaar minder worden en zullen mensen eraan wennen dat jij anders eet. Ze zullen je zelfs gaan aanmoedigen en helpen. Je doet dit voor jou en niet voor iemand anders. Wie weet inspireer je nog mensen.

1% Verbetering.

We gaan ook met de lunch voor 1% verbetering en het doel is om het zo gemakkelijk mogelijk te houden. Wanneer je gewicht wilt verliezen is dit ook de laatste maaltijd waar je koolhydraten eet. Net al met het ontbijt gaan we weer uit voedingsgroepen een maaltijd samenstellen.

Eiwitten

  • Ei
  • Zalm
  • Kipfilet
  • Rosbief
  • Carpaccio
  • Tonijn
  • Gietenkaas

Groentes

  • Sla
  • Spinazie
  • Paprika
  • Tomaten
  • Komkommer

Vetten

  • Noten en zaden (1 handje noten per dag)
  • Avocado
  • Olijven
  • Eigeel
  • Zalm en geitenkaas hebben al voldoende vet

Koolhydraten

  • Volkorenbrood
  • Wraps
  • Groenten wraps

Fruit

Denk bij het samenstellen weer aan de indeling van de hand deze vind je hier

Voorbeeld

Lunch 1

Geitenkaas, sla, walnoten, linzen en mango

Lunch 2

Wrap met zalm, kidneybonen en sla

Lunch 3

2 volkoren boterhammen met 2 eieren en een side salade en avocado

Lunch 4

Gerookte kip, paprika, tomaat, kikkererwten, komkommer, sla, ei, koriander en een theelepel olijfolie

Lunch 5

Carpaccio met rucola, pijnboompitten, avocado en een side salade

Alle eiwitten zijn te wisselen voor een ander. De mogelijkheden zijn eindeloos. Kies wat jou het beste smaakt.

Wil jij een gezonde leefstijl? Boek nu een proefles bij Fit & Krachtig

Boek hier je gratis proefles