Het klinkt saai, maar het is superhandig wanneer je het kan. Je hoeft namelijk niet meer in de reclame boodschappen van fabrikanten te trappen. Het is het lezen van een etiket. Er zijn zoals ook al in een vorige les genoemd vele producten die als gezond ervaren worden, maar die helemaal niet gezond zijn. Door het leren lezen van het etiket, ben jij straks is staat om een steeds betere voedingskeuze te maken. Hierdoor leer je om steeds gezondere producten te kopen.

In het begin zul je de producten misschien minder lekker vinden. Dat klopt, heb ik ook gehad. Maar wanneer je het 2 weken volhoudt is dat gevoel weg. Je zult namelijk eerst van je zout en suiker gewenning af moeten om een gezond voedingspatroon aan te nemen.

De 80/20 regel

Mag je het dan helemaal nooit meer. Natuurlijk wel, het leven draait ook om genieten. Ik probeer altijd 90% goed te eten en 10% producten te nemen die ik echt lekker vind. Maar las je 80/20 doet zal dat je op lange termijn heel ver brengen. Producten onthouden is namelijk niet de manier. Wanneer je iets niet mag wordt de hunkering alleen maar groter. Je moet het creëren van een gezonde eetwijze niet zien als een dieet, of een tijdelijk iets. Maar als iets wat jij je leven lang wilt doen. Dan ben je op zoek naar balans. De optimale balans tussen gezond eten en genieten. Deze vind je door de 80/20 regel toe te passen en lekker dingen te laten, bijvoorbeeld door de week.

Dit leert je keuzes maken. Je kunt dus kiezen of doordeweeks een taartje van je jarige collega, wat je neemt zonder schuldgevoel of die reep chocolade in het weekend. Wanneer je deze regel voor jezelf instelt kun je gemakkelijker nee zeggen tegen verleidingen en kunt je genieten op de momenten dat jij ervoor kiest. Dat kan je genieten van je reep chocolade zonder de volgende dag een schuldgevoel te krijgen. Je zult uiteindelijk genieten van je keuzevrijheid en genieten van lekkere dingen, die je door een week goed eten en sporten echt hebt verdiend.

Hoe ik het doe?

Ik bewaar mij genietmomenten voor mijn weekend, zodat ik er ook echt van kan genieten. Ik kies om dan af en toe een biertje of een wijntje te drinken met wat chips en nootjes. Op dat moment geniet ik ervan en de volgende dag pak ik gelijk de draad weer op, ik had het verdiend op naar het volgende moment. Dat ik wil verdienen.

Etikettenlezen

Toe ik begon met gezond eten, heeft deze skill mijn echt geholpen. Ik dacht dat ik redelijk gezond at. Maar toen ik las wat ik daadwerkelijk at, heb ik rigoureuze keuze gemaakt en een aantal producten uit mijn voedingspatroon verwijderd. Dit gaat niet in een keer, maar iedere week zelfs nu nog probeer ik mijn eetpatroon weer 1% te verbeteren. Het is een uitdaging geworden om de meest gezonde en lekkere combinaties te maken.

Wanneer je kijkt op een het pak van een product kijken de meeste mensen naar de voedingswaarde. Echter dat is niet zo belangrijk. Hetgeen waar je naar wilt kijken is de ingrediënten lijst. Hetgeen dat als eerste genoemd staat in die lijst heeft het grootste percentage van het product. Dus hoe eerder het genoemd wordt, hoe meer ervan in het product zit. Je wilt zo min mogelijk suikers, maar ook bijvoorbeeld zout of plantaardige oliën binnenkrijgen. Dus hoe verder naar voren suiker staat, hoe meer suiker je binnenkrijgt.

Nu zijn vele mensen bezig om zo min mogelijk suiker naar binnen te krijgen, maar daar hebben de fabrikanten ook wat op gevonden. Ze noemen het nu een voor het oog gezondere voor zoals, palmsuiker of rietsuiker, geheel natuurlijk. Maar dat slaat nergens op alle suiker is natuurlijk, maar het is gewoon niet gezond.

Wat ook veel fabrikanten doen is suiker verdelen, dan noemen ze het bijvoorbeeld suiker en dan zie je verder fructose, glucosesiroop, of dat soort dingen staan. Dit zijn slechts andere benamingen voor suiker.

Dan zeggen de beste voedingscoaches in de wereld dat een goed product nooit uit meer dan 5 ingrediënten bestaat. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar voor het grootste gedeelte klopt het.

Starten met een gezond leven?

Download hier mijn gratis ebook