Het beste dieet voor jou?

Intermitted fasting, Paleo, PHP, Atkins, Zone, Cambridge het zijn allemaal bekende diëten. Maar welke is nou de beste. En vooral wat werkt het beste voor jou?

In mijn jaren als Crossfit coach heb ik vele diëten en eetwijzes gevolgd. De ene met wat meer succes dat de andere. Maar de gedachtegang van alle diëten is hetzelfde. Beperk de inname van je voeding en je zult afvallen. Maar de meeste van ons, misschien ook wel jij zijn niet op zoek naar een dieet waarbij ze tijdelijk heel streng zijn, om vervolgens al het gewicht weer aan te komen. De meeste mensen dit ik ken zijn op zoek naar een eetwijze die ze blijvend kunnen volhouden en waarbij ze ook nog kunnen genieten van wat lekkers. Maar hoe vind jij dit?

Een dieet of eetwijze is een persoonlijk iets. We zijn allemaal anders, heb een verschillend ritme en daar is je voedingspatroon op aangepast. Zo zal iemand die veel onderweg is baat hebben bij iets gemakkelijks en iemand die thuis werkt kan iets uitgebreider koken. Het beste dieet is dus iets dat goed past in je leven en waarvoor je weinig moeite hoeft te doen om het vol te houden.

Dat wetende is er dus geen “one size fits all” dieet en zal je moeten kijken naar iets dat bij jou past. Dit bij je werk, je gezinsleven en sporten past en ook nog gemakkelijk en zonder moeite vol te houden is. Dit kost tijd en dat is waar het vaak mis gaat.

Mensen, zo ook ik vroeger, kiezen om binnen een bepaald tijd veel kilo’s te gaan verliezen. Ze kiezen op dat moment om weinig te eten en voor een dieet dat ze maar een beperkte tijd kunnen volhouden. Dit doe je zonder te letten op de lange termijn. Zonder rekening te houden of het wel in je huidige leven past. Je kunt beter kiezen om je voedingspatroon en gewoontes blijvend te veranderen. In mijn blog 5 manieren om af te vallen zonder je voeding aan te passen, lees je meer over een aantal simpele strategieën, die wanneer jij er een gewoonte van maakt jou helpen om gewicht te verliezen.

Daarnaast is het probleem met het volgen van een dieet dat je te veel grenzen worden opgelegd en je je benauwd en ongemakkelijk kan voelen in situatie als verjaardagen en uit eten. Daarnaast vergt een dieet volhouden discipline en discipline heeft een houdbaarheidsdatum. Je kunt dit maar een bepaalde tijd volhouden. Mensen willen nu eenmaal graag de grens opzoeken en eroverheen gaan.  Hoe lekker is iets dat je eigenlijk niet mag??

Een betere strategie is om je huidige voedingspatroon aan te passen en net iets gezonder te maken. Je legt je focus op een maaltijd of tussendoortje dat je graag wilt verbeteren. Voor de rest doe je gewoon wat je altijd doet. Heb je die maaltijd onder controle, dan pak je de volgende maaltijd aan en zo zorg je dat je iedere maaltijd die je eet 1% verbeterd. Ruil bijvoorbeeld je hagelslag in voor kipfilet met avocado. Kijk ook goed wat bij je past. Ben jij bijvoorbeeld veel onderweg en ga je de fout in doordat je de verleiding van een wegrestaurant niet kan weerstaan. Kan het handig zijn om maaltijden voor te bereiden en deze mee te nemen, of naar een salade bar te gaan of simpel weg een aantal salades halen bij de winkel om deze mee te nemen onderweg. Kies gewoon altijd de meest gezonde optie.

Laat snoep, koek, frisdranken etc. doordeweeks staan en bewaar dit voor in het weekend en kies ervoor om 1 dag de teugels wat los te laten. Ga dan niet helemaal los, maar kies ervoor om die dag dingen te eten en drinken die je heel lekker vindt, dit geef motivatie voor de aankomende week. Dit betekent niet dat je je helemaal moet laten gaan, maar genieten met mate. Je hebt zo niet meer het probleem dat je het gevoel hebt dat je niets mag en je leert genieten van je snackmomenten.

Dit zal wel iets langzamer gaan als een crash dieet, maar het is wel iets dat blijvend is. Je ontwikkelt je eigen gezonde voedingswijze en zal deze voor je leven lang kunnen volhouden. Het beste dieet is dus niet iets wat de meeste mensen succes heeft gebracht, het is de eetwijze die bij jou past en die jij vol kunt houden richting een gezond gewicht.

Aantal korte simpele tips:

  • Eet veel eiwitten op een dag, dit zorgt voor verzadiging
  • Wil je afvallen eet dan alleen groente en fruit als koolhydraat bronnen, laat rijst en brood staan
  • Eet minimaal 500 gram groente
  • Eet 2 a 3 stuks fruit per dag
  • Drink minimaal 2 liter water
  • Eet maximaal 1 handje noten per dag

Pas deze simpele regels toe en je zult zien dat jij je langzaam fitter en gezonder gaat voelen.

Ben jij geen ontbijter, dan kan intermitted fasting goed voor je werken. Dit betekend dat je je ontbijt en ochtendtussendoortje overslaat en pas bij je lunch begint met eten. Je werkt in eet “ramen” van 8 uur.

Heb jij vaak last van je darmen, dan kan je kiezen om PHP te gaan eten, dit betekend dat je alle voedingsgroepen zoals, koolhydraten, eiwitten en vetten gescheiden gaat eten. Hierdoor wordt je voedingsopname optimaal en komt er minder stress op de darmen te staan bij de vertering van je voeding.

Zorg ervoor dat je in ieder geval iedere maaltijd een eiwitbron in combinatie met een vetbron eet en een handje groente. Het lichaam heeft deze voeding nodig om processen in gang te houden.

Wil jij graag gezond eten dan moet je de volgende zin in de gaten houden. Alle diëten komen eigenlijk hierop neer:

“Eet vlees en groente, noten en zaden, wat fruit, een klein beetje zetmeel en geen suiker. Hoe je voedingsinname zo dat het sport en beweging ondersteund maar geen vet aanzet. Eet zoveel mogelijk bronnen uit de natuur en zo min mogelijk pakjes en zakjes.

Doe dit en je zult merken dat alle dieten voor je gaan werken.

Maar ik verval vaak in ongezonde tussendoortjes?

Haal deze niet in huis tenzij het weekend is, wanneer je moeite voor iets moet doen is het minder aannemelijk dat je het gaat doen. Je hoeft niet altijd gezond te eten, maar hou dit voor het weekend of feestjes. Als jij koek, snoep, chips of frisdrank in huis hebt, is er een moment dat je het gaat eten, omdat je weet dat het er ligt. Zorg ervoor dat je niet in die verleiding komt.

Daarnaast is mijn tip om het zo gemakkelijk mogelijk te houden. Hoe gemakkelijker jij het jezelf maakt, hoe makkelijker jij het volhoud. Dus kies voor dingen die je gemakkelijk kan meenemen en gezond zijn. Denk in oplossingen en mogelijkheden.

Daarnaast zou je deze 5 tactieken kunnen toepassen die je leest in dit blog

Boek hier je gratis proefles