Vleesprotocol: Snelle fix om fit te worden in de zomer

In 10 dagen een sixpack? Dat is te mooi om waar te zijn zou je zeggen en dat is ook wat ik dacht. Toen ik in september van 2016 in aanraking kwam met PHP. Personal hormonal profilling, een eetpatroon wat je hormonen in balans brengt, waardoor je je gewenste sportdoel kan bereiken. Over PHP gaan we het in mijn volgende blog hebben, want het is zeer interessant wanneer jij je sportprestatie wilt vergroten, af wil vallen, sterker wil worden of wil aankomen binnen php is voor alles een weg.
Allereerst zal ik zeggen dat ik binnenkort pas weer ben gestart met PHP. Dit omdat PHP niet wetenschappelijk bewezen is. Daarom heb ik ervoor volgens de Bayesian bodybuilding manier gegeten, een wetenschappelijk onderbouwt protocol, waar ikzelf echter minder resultaat mee behaal. Het dieet op zich is super , alleen het werkt niet voor mij omdat ik niet de hele dag bezig wil zijn met eten afwegen en dit meer door mij gevoel wil doen. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat vertel ik volgende week. Nu een onderdeel van PH, het vleesprotocol.

Eerst even wat achtergrond informatie, het vlees protocol is gebaseerd op de Eskimo manier van eten, zijn hebben ondanks dat ze geen groente eten en veel vet een gezond cholesterol, om dit alvast getackeld te hebben. Doelstelling van dit dieet is dat je mensen zo snel mogelijk lean krijgt, door de verbranding te veranderen naar vetverbranding en de gehele dag in ketose te blijven. De ideale manier voor een quick fix.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Je eet de eerste 3 dagen alleen maar eieren en rauwe groente, naar behoefte vijf of zes maaltijden per dag. De eerste 3 dagen zijn om je lichaam op te schonen. Na 3 dagen eet je alleen rood vlees met eieren, dus ook geen groente.  Dit doe je minimaal 7 dagen.

Mijn ervaring:

Ik begon de eerste dag vol goed moet, ik at 18 tot 20 eieren op een dag verdeeld over 6 maaltijden in combinatie met paprika, tomaten, sla, komkommer. Daarnaast moet je gewoon trainen, ik had ervoor gekozen om mijn normale training protocol vast te houden, wat inhoud dat ik 2 krachtoefeningen doe en een conditie work-out. De eerste dag ging dit prima, ik was gewoon sterk genoeg  en had weinig last van verval in de work-out.

Gedurende dag t2 begon ik ook het mentale element van dit dieet te merken, niet de eieren maar vooral de droge sla was iets waar ik steeds meer tegenop begon te zien, waar ik dag 1 nog 4 keer een salade nam, werd dat dag 2 al 3 keer en dat ging met moeite. Trainen ging nog prima.

Dag 3 van het detoxen heb ik alleen gehaald omdat ik wist dat het de laatste dag was en dat ik die dag erna lekker aan de biefstuk kon. Dit was qua voedsel de zwaarste dag en alles smaakte naar sla. Ik merkt ook dat mijn gedrag er onder begon te leiden, ik werd wat minder vrolijk en was een beetje korte af.

Dag 4 was de eerste dag dat ik weer vlees mocht, vanaf nu at ik 400 gram biefstuk 200 gram gehakt en 250 gram tartaar of rundvlees op een dag in combinatie met 3 eieren. De eerste twee dagen was dit makkelijk. Maar vanaf dag 6 ga je aftellen, je hebt de gehele dag weinig energie, helemaal als je getraind hebt. De training werden gedurende de week ook steeds slechter, ik had besloten om te gaan trainen wanneer ik wakker werd, want dan had ik het maar gehad. Kwa kracht verlies je niet zoveel in die 10 dagen, maar het conditionele gedeelte gaat steeds slechter. Bij vele wodje ben je niet vooruit te branden en je wordt mentaal maximaal getest. Je merkt dat je ook veel meer zweet dan normaal en dat je veel meer water drinkt.

Het resultaat:

Ik ben in de tien dagen dat ik dit deed 3 kilo gewicht verloren, mijn vetpercentage is gedaald van 10 naar 7%, ik was droger en ben mentaal veel sterker geworden. Wat ik de meest positieve ontwikkeling vind, is dat ik mijn lichaam, trainingen en eten meer ben gaan waarderen. Ik kan nu makkelijker een gezonde keuze maken. De 10 dagen waren mentaal een van de zwaarste dagen die ik heb meegemaakt, maar ik ben gestopt met stoppen, dus als ik de keuze maak om dit te doen, maak ik het af.

Ik ben wel trots op het resultaat, heb alleen wel het idee dat het ook te behalen is met een ketonen dieet. Of ik het snel weer zou doen weet ik niet, het is metaal heel zwaar en er zijn andere manieren om ook hetzelfde resultaat te behalen alleen die duren wat langer. Hetgeen dat mijn het meeste tegenhoud om dit nog een keer te doen is dat je prestaties in training echt achteruit gaan. Ik hou van trainen, training geven en lezen over training. Dat is mijn leven, wanneer je iets wat je echt leuk vindt niet meer zo goed kan uitvoeren, moet je je afvragen of het je het wel waard is. Dat is zeker een overweging die ik de volgende keer meeneem. Wanneer ik snel resultaat moet halen is deze manier wel de manier.

Tot volgende week!